woensdag 28 december 2011

Xmas in Brussels

Vorig jaar snoven we nog de kerstsfeer op in San Francisco, dit jaar trekken we naar de hoofdstad om als echte toeristen in Brussel rond te wandelen. Ookal woonden we jaren maar een luttele 30km van Brussel, toch was het al van mijn kindertijd geleden dat we de stad echt bezocht hebben...
Reden te meer om dit goed te maken en de bekende plaatsen en monumenten zoals de grote markt en Manneke Pis nog eens te bezoeken.

We nemen de trein van Leuven naar Brussel centraal en in een half uurtje staan we in het centrum van Brussel.

We zijn van plan om alle trekpleisters in Brussel zoals de grote markt, manneke pis en dergelijke te gaan bekijken.

Al direct buiten het station komen we in het gezellige historische center terecht dat nog extra sfeervol is met de kerstversiering.

We duiken de Gallerij St Hubert binnen en kuieren verder door de Rue du Boucher waar het gonst van de bedrijvigheid.

Vervolgens kruisen we de Grote Markt over om het straatje in te lopen dat ons naar Manneke Pis leidt. We zijn deels teleurgesteld omdat we een groter beeldje in onze gedachten/herinnering hadden en dat het in realiteit toch echt wel een heel klein manneke is, bovendien hadden we ook gehoopt om het beeldje aangekleed te zien voor de feestdagen in een kerstman outfit ofzo, maar de fontein is enkel versierd met dennetakken en lampjes.

We staan hier nog maar een paar minuten en we worden al verdrongen door een bus Japanse toeristen die fanatiek foto's beginnen te nemen, dus zetten we een paar stappen terug en kijken rondom naar de verschillende souvenir winkeltjes die pralines, chocolade en bier in de aanbieding hebben. Zo zien we een levensgrote kerstman uit chocolade, mmmm, een interessanter 'manneke pis' beeld dat een wafel eet...

En kunnen we het ook niet laten om de winkel met 250 verschillende bieren binnen te stappen en te zoeken naar onbekende biermerken. De winkel loopt zowaar over in een chocolade shop waar ik mijn ogen de kost geef en de drang weersta om overal van te proeven. Dit is de ideale combinatie, voor elk wat wils, drank voor de mannen, zoets voor de vrouwen, een mooie representatie van wat Belgie te bieden heeft :)

We keren terug naar de grote markt, want het blijkt dat hier het Belgisch Bier museum te vinden is. Op de markt lopen we Kristof, een oude vriend, tegen het lijf en we gaan samen ene drinken en ons verwarmen in café des Halles.

In de avond hebben we afgesproken met alle 'Amerikaanse' Belgen die voor de feestdagen van San Francisco naar huis zijn gekomen. Julian en Quyen, samen met Lynn en Colin komen ons al vergezellen in café des Halles voor een warme chocomelk. Daarna krijgen we nog een privé rondleiding van J en Q die hier in Elsene wonen. Zo passeren we nog aan het koninklijk paleis, de grote en kleine zavel waar we even binnen springen bij Pierre Marcolini voor echte Belgische pralines op de weg naar hun huis.

Na een aperitiefje bij J en Q thuis, gaan we samen met de hele Belgica bende die ondertussen ook allemaal in Brussel zijn gearriveerd,  eten in brasserie 'Volle gas' waar ze echte vlaamse schotels op de menu hebben staan, stoofvlees met frieten, beenham etc.

De ideale afsluiter van een dagje Brussel, lekkere frieten, een goed glas bier en een gezellig samenzijn met vrienden. Meer moet dat niet zijn tijdens de feestdagen!