woensdag 11 januari 2012

witte chokotoffs: they exist!!

Er gingen al lang geruchten rond dat er witte chokotoffs zouden bestaan, maar tot op heden had ik ze zelf nog niet gezien. Ik ben niet snel overtuigd en ben eerder van het type 'eerst zien en dan geloven', maar het feit dat dit snoepgoed zou bestaan, maakte mij toch wel nieuwsgierig.

In 2010 had ik op de website van Cote D'Or ontdekt dat men zich kon aanmelden als proever voor nieuwe chocolade creaties EN bleek dat een van de proefsamples de witte chokotoff was! Spijtig genoeg kon ik enkel deelnemen als ik woonachtig ben in Belgie wat helaas niet het geval is...

Ik informeerde bij andere chokotoff fanaten of zij al eens hadden kunnen proeven van de witte versie, maar ook hier was het antwoord negatief...

MAAR...

Tijdens de feestdagen in Belgie (kerstperiode 2011), was een van mijn eerste acties na het arriveren in de luchthaven om de lokale supermarkt binnen te wandelen om zo snel mogelijk te beginnen met mijn "what to eat when I'm in Belgium" checklist af te vinken en toen ik in de Delhaize in Leuven aan de snoep en koekjes rayon kwam, viel mijn ogen direct op deze zak in promotie...


JAWEL, ze bestaan en ik heb dan ook meteen een zak meegenomen als bewijs voor alle ongelovige Belgen in de bay-area :)

Meteen is ook het mysterie van de witte chokotoff ontrafeld: blijkt dit een speciale editie is die enkel tijdens de kerstperiode wordt verkocht...

Na bijna 2 jaar zoeken, heb ik ze eindelijk gevonden en ge gaat het niet geloven, maar ik heb mij kunnen inhouden en heb de zak toegelaten tot we terug in California waren. (Deels omdat ik geen problemen wou bij de douane met geopende pakjes en deels omdat ik na zolang te zoeken nog wel even kon wachten).


Bovendien is het blijkbaar common knowledge in de familie dat we de echte lekkere Belgische chocolade heel hard missen en ik toch nog steeds chokotoff verslaafd ben, waardoor we veel ingepakte Leonidas pralines, Cote D'Or chocolade, mignonettekes en bouchees als kerstkadootjes kregen.

En heb ook nog ontdekt dat ze in de Colruyt tegenwoordig de ideale chokotofverpakking voor mij aanbieden: een zak van 2,5kg!! daar moet ik toch wel een aantal maanden zoet mee zijn...

De enige vraag die nog bij mij opkwam: hoe ga ik al die kilo's meenemen... ??

Er zat niks anders op dan eindelijk eens een carry-on suitcase aan te schaffen en deze vol te stouwen met al dat lekkers. Had al een deeltje meegegeven in Olivier zijn bagage, maar we zaten beiden nogal dicht bij de limiet van 23kg per valies en bovendien zijn we niet happig om de chocolade tax te betalen! (chocolade tax = met 10 repen chocolade in valies vertrekken en met 9 repen chocolade toekomen na bagagecontrole door TSA)

Na wat gepuzzel was alles in mijn handbagage gestopt en hoopte ik enkel dat niemand deze zou wegen want ik durf zelfs te gokken dat ze niet veel minder woog dan mijn valies van 23kg!!

Ik geraak zonder problemen door de douane in Zaventem, gelukkig heb ik geen vloeistoffen bij ;)

De overstap in Washington DC is ook geen probleem, gewoon even bij de douane verklaren dat ik totaal geen eten bij heb, eens vriendelijk lachen naar de agent en dan rustig mijn koffer vol chocolade zo voor zijn neus voorbij rollen... stel u voor dat ik dat met drugs of een zak vol wapens zou doen hehe.

Maar krijg bij het boarden toch even een kleine paniekaanval wanneer een galante man voorstelt om mij te helpen om mijn luggage in de overhead storage te heffen en ik nog waarschuwend zeg dat die echt wel 'zwaar' is en ik het wel zelf kan (Leen doesn't share chocolate)... stoer als deze kerel zich wilt voordoen, neemt hij toch mijn valies en laat deze bijna vallen op het hoofd van de persoon naast mij... Pfieuw... zag het rampscenario al voor mij van twee mensen die mij vervolgen wegens whiplash en lumbago veroorzaakt door mijn veel te zware valies vol imported goodies! go figure...

de buit is binnen ;) I'm lucky customs didn't search my bag ;)  january 11 at San Francisco international airport
Met deze voorraad moeten we toch wel toekomen tot de paasperiode wanneer de paaseieren ons weer doen watertanden.
Binnenkort is het BCNC receptie en ik ga mijn zak witte chokotoffs meenemen om de reacties van de addicts te zien bij het proeven van de witte versie.
Persoonlijk ben ik nog steeds meer een fan van pure chocolade en blijven de originele chokotoffs mijn favoriet, maar verandering van spijs doet eten ;)

1 opmerking: