zondag 22 januari 2012

Research on a sunday morning

Toevallig ben ik deze zondag heel vroeg uit mijn bed en ben ik super gemotiveerd om mijn loopschoenen aan te trekken.


Zoals de meesten onder jullie al wel weten, haat ik het om gewoon te lopen zonder een doel. Daarom dat ik wat running apps op mijn iPhone heb geladen die mijn route tracken en snelheid etn dergelijke bijhouden.

Vandaag is het de eerste keer dat ik een aantal van die nieuwe applicaties kan testen en vergelijken om uit te zoeken welke er het beste werkt. De eerste kandidaten om mijn loopgezel te worden zijn: Runkeeper, Nike+GPS for iPhone en mijn oude Nike+ sensor voor de iPod.

Heb dus vanmorgen met deze 3 apps een nieuwe route gelopen en wat blijkt... ze geven elk een andere totale afstand aan. Dit wakkert mijn curiositeit aan en ik heb al meteen materiaal om verder te onderzoeken tijdens de volgende stap in mijn 'running research'. Het ziet er naar uit dat ik mijn looproute zal moeten uittekenen op Google maps zodat ik een goede benadering krijg van de juiste afstand en dan kan ik uitmaken welke toepassing het beste zijn job doet.

Mijn constataties van de eerste test: 

De Nike+ sensor met de iPod gebruik ik al van in het begin (2009) en deze toepassing berekent de afstand door mijn passen te tellen en deze was al redelijk goed gekalibreerd. Dus voorlopig ga ik ervan uit dat deze het meest accuraat is. Mijn data wordt via iTunes opgeladen naar de Nike+ website waar alle runs worden bijgehouden alsook mijn records en doelen die ik voor mezelf heb opgesteld.


De Nike+ GPS app voor de iPhone is de nieuwere versie van de Nike+ website en hiervoor is er geen sensor meer nodig. Het gebruikt de GPS van de iPhone voor het tracken van de route en het is mogelijk om nog steeds de sensor in de schoen te gebruiken voor een accuratere tracking met de pedometer, gecombineerd met de GPS (voor als het signaal zwak of onvindbaar is). De toepassing toont de route op een map en geeft ook je snelheid en tempo aan volgens de route zodat je kan zien welke stukken je trager of sneller hebt afgelegd.


Er is ook een teller die je totaal aantal afgelegde kilometers / mijlen bijhoudt. Verder wordt ook al deze data opgeladen naar de website waar je snelste tijden en nog veel meer wordt geanalyseerd. Op de website kan je doelen instellen als extra motivatie en zijn er ook trainingschema's te vinden om de 5K, 10K of half marathon uit te lopen.

Runkeeper werkt met GPS tracking en toont eveneens een route op de map in de toepassing. Runkeeper heeft ook een website waarop de activiteiten worden gesynched. Dus wat is het grote verschil met de Nike + versie?? Wel het leuke bij Runkeeper is dat je ook fietsen, wandelen, zwemmen en zelfs skiën kunt tracken, wat het een meer completere toepassing maakt om al je sportactiviteit bij te houden.

Volgende keer zijn de twee andere aan de beurt...

Van al dit onderzoek krijg ik honger en dorst, maar gelukkig wordt dit ruimschoots gecompenseerd met bier en mosselen na de nieuwjaarsreceptie in Berkeley.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten