maandag 6 september 2010

BCNC campingtrip

Het is labor day weekend, officieel het einde van de zomer en dus bijna de laatste kans om er nog eens opuit te trekken (volgens de Amerikanen).
De Belgian club of Northern California (BCNC) organiseert een campingtrip dit weekend in het Sequioa national forest, in Quaking Aspen van vrijdag tot maandag. Het belooft een gezellige bedoening te worden want niet minder dan 23 man heeft zich ingeschreven om mee te gaan. Olivier en ik zijn samen met Dirk en Marina verantwoordelijk voor de lunchpakketten, dus ga ik met Marina voor de eerste keer naar de Costco, een groothandel gelijkaardig aan de Makro om genoeg eten in te slaan voor de bende.

Vrijdag 3 september 2010

Het is een dikke 5 uur rijden naar de kampeersite en het laatste uur rijden we op een kronkelige bergweg om ziek van te worden. Vlak voor het donker komen we toe, en profiteren van het laatste daglicht om ons bescheiden tentje tussen de grote luxetenten van de anderen op te zetten.
Nadien nestelen we ons gezellig aan het kampvuur en krijgen een echte luxe maaltijd geserveerd. Dat is het voordeel om met allemaal Belgen te kamperen, iedereen heeft een goede smaak wat eten betreft en het Belgische bier is ook massaal in voorraad. We verbroederen nog een beetje met de Mexicanen waarmee we de campsite delen en geven ze wat les in goed bier. Het bier vloeit rijkelijk tot in de late uurtjes en we kruipen uiteindelijk om 2u30am in onze slaapzak. Het is ijskoud, de temperatuur daalt zelfs tot het vriespunt snachts, dus kom ik snel tot de conclusie dat ik toch een nieuwe slaapzak nodig heb... het lukt me toch om warm te blijven met een extra dekentje en trui.

Zaterdag 4 september 2010

's Morgens eggs en bacon als ontbijt, lekker maar ik eet rustig aan want heb toch wat nadorst en andere effecten van de avond ervoor :)
Vandaag zijn er een aantal wandelingen gepland in de directe omgeving, met als eerste een wandeling naar the Needles lookout. Het begint al goed met een dirt road dei we moeten nemen tot aan het trailhead, gelukkig hebben de meesten een 4x4, want met onze auto zouden we er nooit geraken zonder schade. De hike is normaalgezien 2,5mijl lang en dus geschikt voor jong en oud, sportief en recreatief, maar uiteindelijk is het een zwaardere wandeling van 3u. Dit blijkt geen probleem te zijn voor de jongsten onder ons, Carolientje en Nic gaan met een stevig tempo aan de leiding.

De groep splitst zich op en we geraken allemaal op eigen tempo tot aan het einde, waar we wel beloond worden met een mooi lookout point met een rewarding view. Op deze plaats is er een watchtower waar een mevrouw 6 maanden in het jaar woont en in het oog houdt dat er geen bosbranden ontstaan, dit is wat ze noemen "room with a view"!

In sneltempo keren we terug naar beneden want iedereen heeft honger aangezien we ons niet hadden verwacht aan zo'n lange wandeling, we lunchen pas om half 3.
In de namiddag is er de mogelijkheid om nog 2 hele korte walks te doen, maar niet iedereen gaat nog mee. Een uitgedunde groep zet koers naar het "100 giants" trail dat tussen de sequioas loopt, terwijl de anderen genieten van wat relaxen op de camping.
De naam van het trail geeft ons hoge verwachtingen, maar we zien maar een 20tal reuzen (zeker geen honderd) staan, we lopen wat verloren in het labyrint van zijwegen en doordat we bij iedere boom poseren, duurt deze wandeling ook langer als gedacht.

We stoppen ook nog aan Dome rock waar we een prachtig zicht hebben op de Sierra's, de watchtower van deze morgen en zelfs Mount Whitney. We blijven daar even genieten van het prachtige vergezicht bij zonsondergang en keren dan terug naar de kampeerplaats om aan te schuiven voor lekkere mexican chicken taco's.

Daarna zingen we liederen rond het kampvuur in afwachting dat Dirk zijn telescoop heeft opgesteld. Het is een maanloze nacht dus de sterren zijn heel goed te zien en zeker met de machinerie van Dirk... Spijtig dat op de campground er eentje met een generator zit die zowat heel de parking verlicht. We zien verschillende nevels, supernova's, sterrenstelsels en op het einde bewonderen we ook nog de planeet Jupiter met zijn vier manen.

We gaan vroeg (rond middernacht) slapen want voor morgen staat er een zware hike op het programma.

Zondag 5 september 2010

Al om 7u eruit want we moeten 3u rijden om naar Sequioa national park te gaan om daar naar Pearlake te wandelen.
Ik wordt misselijk van het eerste stuk bochtige weg in combinatie met de alcohol van gisteren en de eieren van deze morgen, en dus komen we met enige vertraging aan de ingang van het park. Helaas is het labor day en hebben veel Amerikanen hetzelfde gedacht gehad om eens naar de grote bomen te gaan kijken. Gelukkig kunnen we met onze parkpassen gewoon doorrijden en staan we ook niet al te lang stil bij de wgenwerken op de toegangsweg.

Het is 11u30 wanneer we aan het trailhead in Wolverton zijn. Door de vertraging korten we onze wandeling in en gaan we via de watchtower naar Heather lake, een hike van 9 mijl in totaal. Er wordt een stevig tempo ingezet en er ontstaan 2 groepjes. Luk, Theo, Jan en John slagen de lunch over en gaan al verder, Dirk en Marina, Olivier en ik en Nic, onze "geadopteerde zoon voor 1 dag", doen het wat rustiger aan en we staan na 2,5u aan de watchtower boven op een klif te genieten van een prachtig uitzicht in de canyon. Wat is er beter dan op onze huwelijksverjaardag hier te genieten van een prachtig zicht op de Sierra's en frisse berglucht in te ademen na een stevige maar voldoenende klim!

Daarna passeren we nog aan Heather lake om direct terug om te keren, want we willen toch nog op een schappelijk uur terug zijn. Aan een vlot tempo sjeezen we naar beneden om tegen 17u20 toe te komen aan de auto's en nog een verfrissend pintje te drinken op de meadow van Wolverton.
Op de terugweg zien we een moederbeer met haar kleintje, maar we hebben niet veel tijd om te stoppen en het is er veel te druk. Blijkt dat de anderen in de tweede auto ook een beer de weg zagen oversteken met haar kleintje vlak voor hun neus...

pas tegen 21u waren we terug op de campsite en na wat te recuperen van de bochtige weg, eten we goede bbq, spare ribs,... en drinken we nog ene op onze eerste huwelijksverjaardag.

De anderen konden vandaag uitslapen en hebben vandaag de twee wandelingen gedaan, die een deel gisteren al deed.

Maandag 6 september 2010

Het is een verlengd weekend omwille van labor day,dus vandaag is een extra vrije dag, we kunnen rustig uitslapen en opruimen. Tegen de middag zetten we aan om op 5u tijd terug in de bay area te zijn.

Voor nog meer foto's van deze trip, klik op onderstaand album