woensdag 1 september 2010

het fenomeen van de "levende pijlen"

Hier in de US zijn ze redelijk creatief en op het randje van gek wat publiciteit en reclame campagnes betreft...
en California staat gekend om zijn innovatie en excentriekheid waardoor het niet verbazingwekkend is dat ik hier allerlei rare dingen op straat tegen kom.

Naast de gekende middelen zoals uithangborden, reclameadvertenties in lokale krant, flyers en pub op tv,etc. gaan ze soms nog een stapje verder met het gebruik van levende pijlen ( hier bekend als 'human directionals')
Concreet komt het hierop neer: geef een persoon een grote kartonnen pijl in de hand en geef die de opdracht om een aantal uur aan het dichtsbijzijnde drukke kruispunt te gaan zwaaien en doen om aandacht te trekken.

Blijkt na wat research op internet dat ze hier in California het human billboard nieuw leven hebben ingeblazen en het heeft zelfs een officiƫle naam gekregen: 'sign-spinning'. Er bestaan blijkbaar zelfs bootcamps en competities in deze nieuwe 'sport'

Vandaag heb ik er eentje gezien die heel enthousiast stond te shaken en zwaaien op de luide muziek die door de iPod-oortjes schalt, ookal gaat het kwik vlotjes boven de 35 graden. Hij gooit zelfs af en toe de pijl 3m de lucht in om terug op te vangen en als een ninja met een samoerai zwaard de pijl nog eens rond zich te swirrelen. Het is fascinerend om naar te kijken, maar vraag me niet wat voor tekst er op dat bord stond.



Helaas heb ik geen foto's kunnen nemen van de singspinner, want ik beschik nog steeds niet over een handsfree camera om snapshots te nemen terwijl ik rijd, en mijn reactievermogen om tegelijkertijd te kijken naar het schouwspel en dan nog het besef te laten doordringen dat het mogelijks interessant kan zijn voor later om een foto te nemen, is niet om over naar huis te schrijven...

MAAR daarom hierboven een filmpje waarin je levende pijlen in actie kunt zien met uitleg!

De ergste en bekendste pijlen in de buurt zijn het konijn aan het San Antonio shoppingcenter en de eend voor Ducky's carwash in Menlo Park.


Ge moet het maar doen om in deze hete temperaturen zo'n pak aan te trekken en nog eens enthousiast te staan bewegen voor vermoedelijk een hongerloon. Bovendien bewegen ze zo vlotjes met het bord, dat ik amper kan lezen waarvoor ze nu eigenlijk reclame staan te maken dus echt veel succes zullen ze niet hebben volgens mij...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten