maandag 10 mei 2010

bezoek schoonouders part 1: San Francisco

Zaterdag 8 mei 2010

Gisteren zijn Olivier zijn ouders toegekomen met redelijk wat vertraging omdat ze hun aansluiting hadden gemist. Grote paniek vanuit het thuisfront want blijkbaar werkte hun gsm niet op het Amerikaanse net (dualband-triband-quadriband issues) en waren dus totaal onbereikbaar. We werden overladen met telefoontjes via skype van beide zussen omdat ze op internet met argusogen alles volgden en zich zorgen maakten dat hun ouders niet wisten wat ze moesten doen in deze situatie. Wij bleven gewoon kalm en gingen ervan uit dat ze op één van de volgende vluchten zullen zitten, om dit te weten te komen volstond 1 telefoontje naar de luchtvaartmaatschappij en hupla we werden ingelicht dat ze geboekt zijn op de vlucht die rond 21u in SFO zou landen.
Uiteindelijk werden we ook opgebeld door de gestrande reizigers die toch iets wouden laten weten en aan een vriendelijke hostess hadden gevraagd om met haar gsm te mogen bellen. De verbazing was groot als Olivier opneemt en antwoordt dat we al lang weten dat ze om 21u zullen aankomen ipv 17u, maar toch leuk dat ze een poging deden om te laten weten waar ze zaten. :)
Nog maar pas onderweg en het avontuur is al begonnen...
We zorgden ervoor dat we op tijd vertrokken naar de luchthaven en stonden ze al op te wachten onderaan de trap nog voor ze hun bagage gekregen hebben. Er vloeiden een paar traantjes bij het blijde weerzien van hun zoon na 4 maanden en dan begonnen ze honderduit te vertellen over hun vliegreis met al de nieuwe dingen zoals douane, herboeken etc. Moe maar voldaan kwamen ze toe in Palo Alto en bleven nog even op om het thuisfront via skype en de webcam gerust te stellen.

Vandaag is het dan ook niet verwonderlijk dat we niet zoveel op het programma hebben staan. Om een beetje te bekomen van de vermoeiende reis staat er enkel dit op de agenda: Uitslapen en een bezoekje aan Stanford. We doen een korte wandeling op de campus, gaan even kijken waar Olivier wordt verondersteld te werken (aan zijn bureau, héhé), winkelen een beetje in de bookstore en nemen de lift naar boven in de Hoover tower om een goed overzicht te hebben van Palo Alto en Stanford.

We eindigen in de Rodins sculpture garden waar we een gratis rondleiding meepikken en nog wat meer te weten komen over de franse beeldhouwer. We lunchen op het terras van het museum in volle zon , een aangename 25° maar toch hebben ze het wat koud (vermoeidheid zeker?).
In de namiddag is het platte rust aan het zwembad, beetje zonnebaden, boekje lezen, slapen en 'opwarmen' in de jacuzzi

Zondag 9 mei 2010

Na de rustdag gaan we op verkenning in de stad: San Francisco. Via de 280 rijden we langs de oceaan de stad binnen. De eerste stop van onze rondrit is aan het Cliffhouse, Sealrock en de Suthro baths, we zien een aantal mooie bloemen en spotten roofvogels, gelijkend op buizerds, die stilhangen in de lucht. De volgende haltes zijn het Legion of Honor waar we de denker van Rodin zien, en Baker beach waar we voor de eerste keer zicht krijgen op de Golden Gate bridge.

Vervolgens zien we de uiterst bekende brug nog van verschillende kanten en rijden we tot Fort Point aan de onderkant van de brug. We nemen binnenin het fort ook een kijkje en hebben daar een heel raar uitzicht met een vuurtoren die zowaar onder de brug staat.
Het is nog voormiddag en totaal niet druk omwille van moederdag, dan blijven al de Amerikanen thuis. Er is helemaal geen file aan de vista points vergeleken met een maand geleden toen Olivier zijn zus hier was. We profiteren van de extra gewonnen tijd om nog een andere halte aan ons programma toe te voegen en rijden verder door naar Muir Woods NM om de grote bomen, Redwoods te bewonderen.
Tegen de middag rijden we voor de lunch terug naar downtown SF, naar Japantown om Olivier's ouders iets nieuws te laten eten: Sushi…

Na het nieuwe lekkere eten, springen we terug de auto in en pikken we in op de scenic route dwars door downtown en passeren zo door het centrum, Chinatown tot Coit tower op Telegraph Hill waar Olivier's ouders even naar boven gaan om van het uitzicht te genieten. Met een kleine aanpassing van de gebruikelijke route, passeren we via de 'painted ladies' en eindigen onze dag met een klapper, het panoramische view vanaf Twin Peaks. Het weer is vandaag heel helder en we kunnen zelfs de Hoovertower zien van Stanford en de zeppelin hangar op het Moffet airfield Nasa centrum. Heel uitzonderlijk in de baai om zo’n ver zicht te hebben.

Maandag 10 mei 2010

Vandaag gaat Olivier met zijn ouders op gevangenisbezoek. Het is druilerig weer, ideaal om Alcatraz te bezoeken. Het is echter heel druk aan Embarcadero want gisterennacht zijn er blijkbaar 3 cruiseschepen toegekomen die allemaal hun toeristen uitspuwen in de stad.

Tijdens hun bezoek aan Alcatraz zoek ik naar een goed parkeerplaatsje en koop onze dagpassen voor het openbaar vervoer. Juist wanneer ik de streetcar neem richting de pier waar de boot toekomt van Alcatraz begint het te gieten, alweer een plensbui op een zondag, het begint een gewoonte te worden.
Hopelijk valt de rest van de dag niet in het water zoals we voorgehad hebben bij Julie.
Gelukkig klaart het snel op , maar blijft er een koude wind staan. We wandelen via pier 39 en de zeeleeuwen heel Fisherman’s wharf af. Als lunch eten we een typisch gerecht van San Franciso: clamchowder, een soort dikke vissoep bij Boudin en drinken een biertje in Jack’s bar in the Cannery, waar ze claimen 84 verschillende bieren te hebben en de meeste op het vat. Het interieur is spijtig genoeg niet al te gezellig, eerder een luidruchtige Ierse pub. We springen ook nog even binnen in het Nationaal maritiem museum (NPS) dat er vlak naast ligt.
Ondanks de koude wind volharden we in ons programma en gaan ons ritje doen met de cablecar en schuiven aan in de rij voor de Powell-Hyde lijn af te rijden. Helemaal tot Marketstreet waar we naar de Abercrombie winkel gaan om een bestelling van Belgie te gaan zoeken en weer terug. Olivier's moeder vertrouwt het zaakje toch niet en vind het iets te gevaarlijk om recht te staan, maar we vinden allemaal een plaatsje met een goed uitzicht. Halverwege onze rit terug naar Fisherman’s wharf op de cable car, stappen we af en springen nog even binnen in het cable car museum waar alles duidelijk wordt uitgelegd, heel interessant om eens te weten hoe het systeem werkt en we stappen nog een tweede keer af aan Lombard street aka the world most crookedest street om deze op en af te wandelen.
We keren huiswaarts want vanavond komen Veerle en Pieter (zus van Leen) ook toe in San Francisco en we gaan ze naar gewoonte oppikken aan de luchthaven en de dag was goed gevuld vandaag en de jetlag begint zijn tol te eisen. Veerle en Pieter komen ook toe met vertraging en terwijl Olivier's ouders al slapen, organiseren we nog snel een slaapplaats met wat matrassen die we oppikken bij Chris. Voor deze ene nacht slapen we met 4 in de living…