zaterdag 15 mei 2010

bezoek schoonouders part 3: Los Angeles

Vrijdag 14 mei 2010

Vandaag verlaten we de bergen en rijden naar de tweede grote stad in ons reisschema: Los Angeles.
We moeten nog een voormiddagje rijden om van Visalia tot LA te geraken en na 3 dagen achter het stuur te hebben gezeten is het nu eens de beurt aan Olivier om het stuur over te nemen. Kwestie dat ik geen boetes meer krijg ;)
Tegen de middag arriveren we in Hollywood en we stoppen aan Hollywood boulevard om een stukje te wandelen op the "walk of fame" om over een paar van de bekendste sterren te stappen. Eigenlijk is alleen het stukje rondom het Kodaktheatre interessant want daar liggen de meeste sterren en is er ook het meeste actie te beleven van verklede mensen die bij de ster rondhangen van hun alter-ego.

Als ge alle sterren wilt zien, is het een lange wandeling, maar buiten de 2 blokken rondom het Kodak theater, loopt ge op een gewone stoep met wat sterren in verwerkt en verder is het een straat gelijk een ander. We beperken ons dus tot de 2 drukste blokken waar alle cinema's gelegen zijn en bekijken ook op ons gemak de handen en voeten van acteurs in beton aan het Grauman’s Chinese theater voordat we een lichte lunch (pannekoeken mmm) eten en ik nog een dikke knuffel geef aan Shrek :)

Om 13u30 worden we bij Paramount Pictures verwacht om een bezoek aan de filmstudio's te doen. Per 8 worden we rondgereden in een golfkarretje en we hebben enorm veel geluk want Tom Hanks is zijn nieuwe film aan het opnemen en onze dag kan niet meer stuk als halverwege onze rondleiding zowaar Tom Hanks komt langsgefietst en hij voor onze neus stopt om een babbeltje te slaan !!! Voor de rest was de rondleiding interessant en redelijk vergelijkbaar met die van Warner Bros (die we met Olivier's zus hebben gedaan in april). En als ge ons nu zou vragen welke de beste was van de twee, dan zou het ongetwijfeld Paramount zijn, maar dat is nogal gebiased doordat we Tom Hanks hebben ontmoet. Het beste is om op voorhand eens te controleren op het wereldwijde web, welke films en series de verschillende studio's onder hun hoede hebben en dan naargelang uw interesse is de ene rondleiding beter dan de andere. Een kleine vergelijking: bij WB hebben ze series zoals friends, the big bang theory, two and a half men, the mentalist, bij Paramount is het de praatshow Dr. Phil die in de kijker springt en zijn we op de set geweest van een voor ons onbekende reeks. Maar bij Paramount hebben ze wel de meeste films van Tom Hanks gemaakt zoals Forrest Gump.

Aangezien Paramount in de buurt ligt van de teerputten , passeren we even aan het Page museum en de La Brea tarpits na ons bezoek aan de filmstudio maar het is al tegen 16u en het museum is al gesloten. We rijden ook even langs downtown LA om de Walt Disney concerthal in een zoefje te bekijken en rijden ook even langs de tempel van de LA Lakers: het Staples center aangezien de familie Gevaert wel geïnteresseerd is in basketbal (Olivier dan vooral :) ). We eindigen onze dag met een bezoek aan het Griffith Observatory in het Griffith park. Een heel interessant museum en een prachtig zicht op de stad en de Hollywood letters. Spijtig genoeg gooit hier de smog/mist roet in het eten en zien we niet veel van het mooie zicht , maar een visite aan het museum en een vertoning in het planetarium maken veel goed.

We zoeken naar een hotel in LA want dit hadden we niet op voorhand vastgelegd en gelukkig hebben we nu al wat voorkennis opgedaan en belanden in hetzelfde hotel als met Julie en Tom in de buurt van de luchthaven. We springen nog snel de Mc Donalds binnen want het is ondertussen al 22u.  het is al onze 2e keer dat we zondigen , maar het smaakt ons!

Zaterdag 15 mei 2010

Vandaag vertrekken we vroeg want we hebben reservaties gemaakt om naar de Getty Villa te gaan in Malibu. Eerst hebben we nog een echt heerlijk Amerikaans ontbijt bij Randy Donuts, één van de bekendste donut-places in LA en terecht, de donuts smaken , zelfs Liliane vindt ze goed...
Om 10u stipt rijden we de oprit op richting de Romeinse villa dat in een museum is omgebouwd. Heel de voormiddag volgen we rondleidingen binnen en buiten in de kruidentuin. De architectuur op zich is al heel interessant om te zien en de collectie is ook groot. Bovendien was het café ook niet slecht om middagmaal te nuttigen

In de namiddag blijven we helemaal in het thema en gaan we naar het Getty Center, het grotere museum dat gefinancierd werd met het geld van Paul Getty (een oliemagnaat met passie voor kunst, een van de eerste mensen in de wereld met een vermogen van meer dan 1 miljard US$ dus kon wel een beetje verzamelen.)  Het Getty center is op een heuvel gebouwd en is enkel te bereiken met een shuttlebus die iedereen naar boven al zwevend op een luchtkussen. Het center op zich is een staaltje van moderne architectuur en de tuin een kunstwerk op zich. Ik ben niet zo voor een middagje binnen in een museum naar schilderijen kijken dus we splitsen ons op en terwijl ik de buitenkant verder verken, bekijken Olivier en zijn ouders de Leonardo Da Vinci collectie en zoeken naar bepaalde schilderijen van de Vlaamse primitieven (oa. Ensor, De komst van christus in Brussel, Rubens, de promenade, de irissen van Van Gogh.)

Tegen 17u zijn we het beu en besluiten om nog wat door te rijden richting Grand Canyon om zo onze lange rit van morgen te breken en we overnachten in Barstow.