woensdag 3 november 2010

Giants parade

Zoals jullie in mijn vorige post hebben kunnen lezen, hebbenn de San Francisco Giants 2 dagen geleden de 2010 World Series gewonnen en zijn ze dus wereldkampioen geworden.

Heel de regio heeft meer dan 50 jaar op deze heugelijke dag gewacht en dus moet deze prestatie op een speciale manier gevierd worden: door een tickertape parade te houden op Market street, met een podium aan Civic center waar Gavin Newson, de burgemeester de sleutels van de stad zal overhandigen aan het team en nog een bezoekje van Schwarzenegger 'the Governator' erbovenop.

Het is van 1994 geleden toen de 49ers voor de vijfde keer de Super Bowl wonnen dat er nog een victory parade is geweest in SF. Dit wordt een reuze event en wij willen zeker van de partij zijn.


Sinds maandag, is de hele stad aan het feesten en is er een stormloop naar de winkels om de officiƫle kampioenen t-shirt aan te schaffen of eender welk ander Giants attribuut voor de parade. Er zijn in de bay area verschillende dug-out stores van de Giants zelf, waaronder eentje in Palo Alto, in het Stanford shopping center.

Ik ga een kijkje nemen en ben stomverbaasd als ik de hoek omdraai en daar een immense wachtrij zie staan. De rij staat heel de blok rond en iedereen staat 2u aan te schuiven om te horen te krijgen dat de kampioenen t-shirts al uitverkocht zijn. Ik heb toch niet veel beters te doen, dus ik hou vol, we willen enkel iets Giants achtig in zwart of oranje hebben om aangepast te zijn voor de parade. Na een uurtje ben ik binnen en heb al snel 2 t-shirten naar mijn goesting gevonden en ik maak dat ik betaald heb en weg ben uit deze heksenketel.


De dag zelf wanneer we op een normaal uur opstaan, hebben we al snel door dat het niet gaat lukken om de parade live mee te maken. Het is onmogelijk om in downtown SF te geraken... alles is te druk. Veel diehards zijn al van 5am op pad om een goede plaats te hebben bij de parade. De BART (metrosysteem) zit vol en wordt zelfs tijdelijk stilgelegd wegens de overrompeling van fans en met de auto is er geen doorkomen aan. We besluiten dan maar van thuis uit alles te volgen op de TV want alle lokale zenders zenden heel de parade live uit (en Olivier gaat gewoon werken, ookal zijn er opvallend veel collega's afwezig).

Uit de verslaggeving blijkt dat er 1 miljoen mensen naar SF downtown zijn gegaan voor deze festiviteit en de rijen 40 dik staan om een glimpse op te vangen van hun helden. Geen wonder dat heel het verkeer plat lag! Ik ben blij dat ik niet in die massa sta want zo'n grote fan ben ik ook weer niet en bovendien is alles toch beter te zien op tv, want de spelers worden rondgereden in cablecars en zijn dus niet goed te zien van aan de kant.

Voor sfeerbeelden en verslagen, bekijk onderstaande links.


officiƫle website San Francisco Giants

Geen opmerkingen:

Een reactie posten