maandag 24 januari 2011

nose job the sequel

Zoals jullie hebben kunnen lezen (post nose job), heb ik in november mijn neus gebroken bij het hockeyen.

Echter daar blijft de miserie niet bij... Zoals ge al kunt raden: Jawel problemen met de betaling van de factuur door de verzekering. Ookal hadden ze ons verzekerd bij de ER dat het allemaal in orde was, blijkt achteraf dat het een grote leugen is. Ik had nochtans mijn verzekeringgegevens doorgegeven aan de balie bij inchecken, maar dat was blijkbaar al teveel gevraagd aan de receptioniste om dit door te geven. In plaats daarvan stond er in vette letters 'uninsured' op mijn dossier en krijg ik dus een gepeperde rekening van $2000 voor ER en een paar hechtingen in de bus.

Er zit maar een ding op en dat is bellen naar de verschillende diensten om uit te zoeken waarom ik die rekening krijg.  Na veel geduld en vele menu's en opties later (daarbij vergeleken is de klantendienst van Mobistar peanuts, Basta! mag zich hier in de US ook eens komen uitleven), krijg ik eindelijk wat meer zicht op de zaak en kom ik dus te weten dat ze mijn insurance gegevens niet hebben. Met nog wat extra geduld spel ik mijn naam en gegevens meerdere malen voordat de operator aangeeft dat het allemaal on file staat en dat er twee mogelijkheden zijn: ofwel betaal ik het zelf en claim ik het bij mijn verzekering, ofwel sturen zij de rekening rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij.
Gelukkig heb ik ervaring met verzekeringen door mijn achtergrond in de kinesitherapie en mijn persoonlijke waslijst van ongevallen en weet ik dat ge nooit zelf moogt betalen of ge ziet het nooit meer terug.

Een weekje later bel ik terug omdat ik het aan mijn theewater voel, dat deze zaak nog steeds niet in orde is. Dus na weer een operator aan de lijn te krijgen, kom ik te weten dat al mijn moeite voor niks was geweest, want blijkt dat ze weer niks 'on file' hebben staan. Kokend vanbinnen, leg ik heel de situatie van naaldje tot draadje nog eens uit en vraag langs mijn neus weg wat ze de vorige keer dan hebben gedaan met al mijn gegevens.
Buiten het feit dat ze mijn verzekeringgegevens niet meer hebben, blijkt ook dat ze de rekening niet kunnen aanbieden aan de verzekeraar omdat ze de authorizatie niet hebben gekregen van mijn dokter. Hierop volgt een heen en weer bellen (tot 4 maal toe) met de verschillende partijen en iedere keer opnieuw moet ik alle gegevens spellen en de situatie weer uitleggen. Uiteindelijk komt er wat schot in de zaak en krijg ik het hoofd van de dienst aan de lijn die aangeeft dat ze mijn factuur door hebben gestuurd naar de verzekering,  en dat de betaling 'pending' is... en ik mij er niks van moet aantrekken.

Ik heb mijn lesje wel geleerd en noteer het tijdstip van mijn call, de naam en rechtstreeks telefoonnr van het hoofd van de dienst en informeer 2 dagen later naar de status van het dossier. Blijkt dat ze de rekening ZONDER het authorizatieformulier hebben gestuurd waardoor het mogelijk is dat de verzekering niet uitbetaald.  Deze keer maak ik mij echt kwaad en informeer naar het formulier waarvan ze beweren het niet te hebben gekregen (terwijl dit wel degelijk 2x gefaxt was door de administratie van mijn dokter en door yours truly). Het hoofd van de dienst van Palo Alto medical foundation laat mij dan weten dat het wel in orde komt en ik anders een bericht zal krijgen. Deze boodschap doet bij mij een alarmbelletje rinkelen en ik ben er al zeker van dat dit nog een vervolg gaat krijgen.

En effectief: ik krijg opnieuw de rekening gepresenteerd met de boodschap dat de verzekering geweigerd heeft (hoe voorspelbaar!). Ben helemaal terug bij af, maar ik laat mij niet kennen en bel direct naar madam 'hoofd van de dienst' om mijn gedacht eens goed te zeggen... Gelukkig hadden ze nu wel degelijk on file staan dat ik al 5x gebeld had en er een fout was gebeurd van hunnentwege en met een simpele fax zou alles in orde komen.

Uiteindelijk is het sinds gisteren in orde geraakt... en heb ik enkel mijn remgeld moeten betalen, terwijl er ondertussen aan mijn neus bijna niks meer te zien is. Het heeft dus een goeie 2 maanden geduurd om alles in orde te krijgen!

Wat hebben we hieruit allemaal geleerd:

- never take things for granted
- nooit geloven als ze zeggen dat het in orde is.
- noteer altijd de naam van operator en tijdstip van telefoongesprek (en laat eventueel uitschijnen dat ge het gesprek opneemt)
- check de status van uw dossier regelmatig

en last but not least:

Google Voice is heel handig om uren aan de lijn te hangen... GRATIS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten