woensdag 19 januari 2011

emergency kit

Naar aanleiding van de aardbevingen in december en januari was ik begonnen met een emergency kit samen te stellen zoals ge kon lezen in mijn vorige post over dit onderwerp.

Na wat research op de verschillende websites van FEMA tot en met California governement, is het mij gelukt om een eigen kit samen te stellen die zeker voldoende zou moeten zijn om even te overleven...


Een emergency kit, Wat en Hoe?

Wel blijkbaar zou ge zowel eentje in huis, in de auto als op het werk moeten hebben, maar dat vind ik teveel van het goede... en als ge met een groot gezin zou zijn, hebt ge al gauw een grote container nodig om alles in te kunnen steken. De meeste raden aan om een rugzak te gebruiken zodat ge het overal kunt meenemen, wat mij ook het interresantste leek.
Nu moet het lukken dat ik juist de ideale zak hiervoor heb liggen in huis: een opvallende gele, waterdichte duffelbag van The North Face met straps om hem op de rug te dragen... dat is al item nr. 1.


Nu de inhoud nog...

Heb verschillende checklists gevonden met een opsomming van items die ge zou moeten hebben. Naar mijn mening is de ene al luxueuzer dan de andere en ik heb dus maar de beste zaken van al die lijsten gehaald. (anders zou ik voor ons tweetjes ook al een hele grote container nodig hebben)

Het belangrijkste is dat ge minstens 3 dagen moet kunnen overleven, dus er moet genoeg eten en water zijn voor 3 dagen. Het eten moet lang bewaarbaar blijvenn,  dus het beste is om gedroogde voeding zoals gedroogd fruit, nutrition bars, instant zakjes ala de spaghetteria van Knor of eten in blik (enkel als ge tenminste nog water en een gasvuurtje voorhanden hebt) op te slagen.
Wat water betreft moet ge 1 gallon (3,7L) per persoon per dag voorzien. Persoonlijk drink ik zelfs op een gewone doordeweekse dag maar 1L water ,dus hebben we een bidon van 2,5 gallon (9,5L) staan, waar we wel een tijdje mee zullen voortkunnen (onder het motto: iets is beter dan niets). Alternatieven zijn natuurlijk zuiveringstabletten of een waterfilter en wij wonen hier in Oak Creek (zoals de naam doet vermoeden vlak naast een kreek) en hebben 'toevallig' voor het kamperen al een waterfilter aangeschaft dus watertekort zal er vermoedelijk niet zijn.

Buiten eten en drinken zijn er nog andere zaken zoals een EHBO kit en wat tools.
Hieronder een lijstje van de items die ikzelf nuttig vond en dus ook in de zak heb gestoken:
- first aid kit
- lucifers/aansteker en kaarsen
- opwindbare radio en zaklamp
- batterijen
- zakmes/blikopener
- ducttape
- fluitje
- natte doekjes en toiletpapier
- ons kampeergerief zoals waterfilter, gasvuurtje, drinkbus en gamellen en bestek
- dekentje of emergency blanket (dat spacy zilverpapier)
- vuilzak
- gsm en lader
- kopies van belangrijke documenten
- HEEL belangrijk cash geld...
- persoonlijke medicatie, lenzenproduct

Nog een aantal extra zaken die niet echt zo belangrijk zijn:
zo staat er in de lijst tandpasta en tandenborstel, ik vraag mij af of ge dat op die moment belangrijk vindt, tenslotte hebt ge juist een ramp overleefd, dus zult ge van een paar dagen uw tanden niet poetsen ook wel niet doodgaan... maar wij hebben vorige keer als we gestrand waren in de luchthaven van Chicago een kleine kit gekregen van de luchtvaartmaatschappij met daarin een t-shirt, een opplooibare borstel, een minitandenborstel en tandpasta, dus dat zakje heeft nu terug wat meer nut gekregen, net zoals het 'geleende' dekentje :)


Ge ziet als ge wat creatief zijt kunt ge al gauw een goedkope kit samenstellen met zaken die ge ergens vindt of toch al ergens hebt liggen.
Als ge toch te lui zijt, kunt ge ook altijd uw checkboekje bovenhalen en bestelt ge een samengestelde kit op het internet voor $100.

Er zijn nog een aantal items waarover ik twijfel om die al dan niet er nog bij te steken of die ik nog moet vinden zoals: tube tent, handschoenen, stofmasker, tarp for sheltering (een 'bache' zoals ze bij ons zeggen), extra auto sleutels, creditcards, lijst van dokters en een extra set kleren.

Sommige zaken heb ik er niet ingestoken vermits we hier toch vlak bij Stanford zitten en California is de noordpool niet... (slaapzak, extra donsdeken, jaja echt waar, stond in lijst) en sommige zaken zijn echt te absurd zoals suiker, peper en zout... Daar kan ik gerust een ganse maand zonder, deo en scheerschuim... lipbalsem... need I say more?! Boeken en speelgoed voor de kinderen...spel kaarten (voor als ge met vier ergens vastzit dat ge toch nog kunt wiezen???)
Die lijst waar dit opstond, lijkt eerder op 'Ik ga op vakantie naar het zuiden van Frankrijk en ik neem mee' kampeerlijst en het lijkt me plots precies plezanter om in een noodsituatie terecht te komen dan gewoon te gaan kamperen in het wild, met al die items dat ge in uw noodkit zou hebben :)

Met een beetje gezond verstand en ervan uitgaand dat ge enkel de hoogstnoodzakelijke dingen nodig hebt om te overleven (of ervan uitgaand dat ge een meerdagse trektocht onderneemt en een minimum aan overtollige kilo's wilt meezeulen), heb ik deze items maar links laten liggen.

Hopelijk hebben we de kit nog niet al te snel van doen en hopelijk werkt het zoals bij verzekeringen: Als ge er eentje hebt, gebeurt er niks... Hebt ge ze niet, dan zit ge garantie in de penarie...

Anyway..."Give it to me baby...Show me what you got, we are prepared!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten