woensdag 13 april 2011

Is de bay area voorbereid op een zware aardbeving?



Naar aanleiding van de zware aardbeving in Japan is de discussie over een mogelijks gelijkaardig event in de bay-area terug opgelaaid. Sommige wetenschappers voorspellen dat na Chili, New Zealand en Japan, nu San Francisco aan de beurt is. Laten we hopen dat dit nog even uitblijft!!

In de verschillende media waren volgende artikels met ronkende (of verontrustende) titels te lezen:

The Scariest Earthquake Is Yet to Come - Newsweek
De Standaard Online - ‘Volgende zware aardbeving in San Francisco'
Stepping up preparation for a major earthquake - SFGate.com


Heb besloten om maar een aantal quake alert apps te beginnen testen op mijn iphone en mij te verdiepen in de preparedness drills...en eens beetje kennis op te doen over de kans dat de volgende keer het hier prijs is.


De hoofdzetel van USGS ligt toevallig hier niet ver vandaan: in Menlo park: Het Menlo Park science center.
Op hun website kunt ge alles vinden over aardbevingen, van animaties, video's tot slideshows en natuurlijk alle recente data van earthquakes in de buurt. Voor wie eindelijk eens wilt weten hoe het allemaal ineen zit daar in het Westen van de US, is deze website een hele interessante resource. Voor een introductie video over hun campus en de geologie in de bay-area, bekijk volgende video.

Hier heb ik ook een aantal interessante kaartjes gevonden die veel verklaren omtrent de oorzaak en risico van een aardbeving aan de West-kust. Het hoe, waarom en wat, valt in een begrip te vatten: de platentektoniek rondom de "Pacific ring of fire" :)


Maar ik heb hier niet genoeg plaats om alles tot in de puntjes uit te leggen, dus verwijs ik jullie graag door naar wikipedia en andere bronnen, waar het allemaal veel duidelijker zal staan dan dat ik het ooit kan neerpennen.

Voor wie niet graag leest, hier een paar videos over wat er zal gebeuren moest een hevige aardbeving de Bay-area dooreenschudden:
USGS video over aardbevingen in de bay area.

Meer info over waar de San Andreasfault juist loopt kunt ge op deze website vinden.

Wat ik wel niet wil achterhouden zijn volgende twee kaartjes die de seismiciteit in California en Belgie in kaart brengen :) Kwestie van het een beetje te relativeren dat er in Belgiƫ nooit, of toch niet veel aardbevingen zijn... staan er toch verdacht veel bolletjes op de kaart. Maar hiermee wil ik geen appelen met citroenen te beginnen vergelijken en de kans op een aardbeving in California minimaliseren. Vond het gewoon grappig dat er uberhaupt data van Belgie beschikbaar waren :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten