maandag 18 april 2011

Shaky day: 2x dooreengeschud

Om 1pm, als ik op het punt sta om te gaan lunchen op de campus, vliegen er een 5tal helikopters over ons appartement op nog geen 20m!! De zware helikopters maken een enorm lawaai en ons appartement schudt erger dan bij een aardbeving (lees verder...)


Eerst denk ik dat het de helikopter is die meestal naar Stanford hospital gaat, maar deze klinkt luider en wanneer er een tweede passeert vlak voor mijn neus op nog geen 5m boven de gebouwen, zie ik dat het een zwaar bewapende legerhelikopter is, die meteen gevolgd wordt door een andere waarop de amerikaanse vlag staat en die landen op de voetbalvelden aan de overkant van de straat. Het begint me stilaan te dagen dat er iets anders, speciaals aan de gang  is...


En mijn vermoeden is juist want niet veel later komen er nog 3 helikopters: de 'Marine One' blackhawk, de officiĆ«le helikopter van de president,  nog eentje als afleiding en een laatste zware helikopter voor security.


De weg bij ons is afgesloten en mijn lunch op campus kan ik wel vergeten, want de politie en veiligheidsmensen laten niemand door. Na met wat omstanders te hebben gebabbeld ben ik al heel wat wijzer geworden.
Blijkt dat president Obama woensdag zal landen op de voetbalvelden voor ons complex om naar facebook headquarters te gaan voor zijn Townhall discussie!!


Om alles tot in de puntjes te beveiligen is het Marine Helicopter Squadron One (HMX-1) nu aan het oefenen en het kan dus zijn dat ze hier nog een aantal keren gaan overvliegen.

Dat belooft voor woensdag, wanneer het voor echt is en alles hier hermetisch afgesloten zal zijn. Ik zal op de eerste rij staan om heel het hectisch gebeuren te volgen. Het gebeurt immers niet iedere dag dat de president in uw 'voortuin' landt :)

Hier een aantal filmpjes hoe heel het gedoe in zijn werk gaat (bezoek in LA):



Obama To Host Facebook Townhall Meeting April 20 - tpm
Obama to visit Facebook headquarters - thehill.com

om 10 voor 3 in de namiddag schudt ons appartement opnieuw, niet door een nieuwe oefeningen van HMX-1 maar wel door een 3.8 aardbeving (ter hoogt van sweeney ridge, pacifica).
Ik voel een sterke schok die werd voorafgegaan door een rommelend geluid en gedurende een 4tal seconden schudt het appartement heen en weer. Blijkt dat het vandaag juist de 105ste verjaardag is van the 'great quake' in 1906... What a coincidence!


En ik krijg direct vergelijkingsmateriaal om te checken of het squadron van Marine One alles harder laat schudden of niet, en ik moet mijn mening van daarstraks bijstellen... de 3.8 was totaal anders dan voorbijvliegende helikopters. Blijkt dat de gepensioneerde geoloog Berkland dit deels had voorspeld:

Earthquake predictor forecasts another California temblor - SFexaminer.com

Meer nieuws over de aardbeving:

1 opmerking:

  1. Apparently the whole bay area felt it, except for us :-)

    BeantwoordenVerwijderen