zaterdag 23 april 2011

Pinnacles National Monument

Dit paasweekend waren we van plan om voor de eerste keer dit seizoen de tent van onder het stof te halen en te gaan kamperen in Pinnacles National Monument samen met Sabine en Julien.
Pinnacles ligt zo'n 2u ten zuiden van Palo Alto en het is er in deze periode van het jaar aangenaam vertoeven, niet te warm en niet te koud. Helaas zijn we niet de enigen die dit idee hadden en bovendien is het nationale park week (iedereen mag dan gratis binnen) waardoor er geen campingplaats meer vrij is.
We maken er dan maar een daguitstap van.

Sabine en Julien komen ons oppikken in hun pas gekochte jetta en samen rijden we door richting Gilroy. Het is een hele gezellige rit, we praten honderduit in een lokale mix van Engels, Frans en Nederlands :). Tegen de middag komen we toe aan de ingang van Pinnacles NM. Eerst houden we een royale picknick en genieten van het versgebakken stokbrood dat Olivier deze morgen nog is gaan halen.

Daarna vertrekken we voor een stevige dagwandeling. We nemen eerst de shuttle richitng de Bear Gulch day area. Van hieruit vertrekken er een aantal hikes. Olivier kiest er de High peaks loop uit, een hike van 6 mile en met een 1500ft (500m) hoogteverschil die ons in het hartje van Pinnacles brengt.

We volgen eerst het trail naar de Moses spring en Bear Gulch caves. Dit is een leuk stukje om te doen als de grotten open zijn. Gelukkig had ik op voorhand eens even op de website gekeken en voor de zekerheid twee zaklampen in mijn rugzak gestoken. Deze komen nu goed van pas wanneer we door de grotten omhoog klimmen.

Het is een leuk avontuurlijk stukje waarbij we af en toe ons in moeilijke bochten moeten wringen bij een nauwe doorgang en over of onder rotsen doorklauteren. Als beloning komen we toe aan het Bear Gulch reservoir waar we een mooi overzicht hebben van de uitzonderlijke natuur hier.

Vanaf het reservoir wandelen we verder opwaarts langs het rim trail en high peaks trail (gedetailleerde beschrijving van high peaks trail met foto's en kaartje ) waar we op een prachtig panoramisch zicht getrakteerd worden van de omgeving. De zon is vandaag van de partij en van al het klimmen hebben we het aardig warm gekregen.

Rondom ons zijn er grote rotsformaties die uit het niets lijken op te duiken, maar deze rotsen zijn eigenlijk de restanten van een vulkaan die door de San Andreas breuk in tweeën is gescheurd en waarvan dit deel noordwaarts is geschoven in verloop van tijd terwijl het andere deel ter hoogte van Los Angeles te vinden is. We zijn dus aan het wandelen op een halve vulkaan!

Na de stevige klim en laatste switchbacks op het einde, rusten we even uit op het bankje dat daar zeer strategisch geplaatst is, zodat ge rustig zittend kunt genieten van het uitzicht. We hebben een kleine 2,5 uur gewandeld om tot boven te geraken en zijn moreel verplicht om een obligate foto op de top te nemen...

Van hieruit kunnen we via 2 verschillende trails onze weg vervolgen. We maken de verkeerde beslissing om verder door te wandelen langs het Tunneltrail om van daaruit te connecteren naar de Condor gulch trail. We laten ons misleiden door het bordje dat aangeeft dat het andere trail steep en narrow is, en kiezen voor de 'veiligere' route, die helaas ook nog een stuk langer is en bovendien eerst een stuk daalt om dan terug te stijgen om daar te connecteren met het Condor gulch trail. Maar we laten ons niet kisten en stappen dapper verder.

We beginnen stilaan toch de vermoeidheid te voelen en zijn blij wanneer het pad eindelijk terug naar beneden begint te lopen. De zichten vanaf de Condor gulch trail zijn ook weer zeer spectaculair, en we houden even halt aan de overlook waar men condors kan spotten, maar helaas krijgen we er geen te zien vandaag.

Het laatste stuk van de wandeling lopen we op een drafje naar beneden. Tegen 5u staan we terug aan de day use area waar we even moeten wachten op de shuttle om ons terug naar de auto te brengen. We zijn toch wel moe van de uiteindelijk 4u lange (10km) hike.

Voor Sabine en Julien was het een leuke eerste kennismaking met de nationale parken en de natuur in de omgeving van de bay area, maar ze hadden zich niet aan zo'n stevige wandeling verwacht. (ze zijn bij deze dus gewaarschuwd voor de volgende keer als we zeggen dat we gaan hiken :) ).

Van het wandelen hebben we stevige honger gekregen en we hebben afgesproken met Steph en Nic om in Palo Alto te gaan eten. Na een verfrissende douche gaan we bij een van de betere thai in de buurt van university avenue onze krachten weer opladen en sluiten af met een duik in het zwembad.