zondag 8 mei 2011

Yosemite camping

Yosemite waterfalls flush with near record snowpack - SFgate.com

""Fish Camp, CA April 6, 2011. The biggest snowstorm in more than two decades left up to 15 feet of snow across Yosemite’s peaks, and the late winter blizzard promises a spring like no other before it. That’s because winter has left Yosemite National Park an incredible souvenir –more powerful, more magnificent waterfalls than have ever been seen in these parts for as long as anyone can remember or can be seen again for another generation.

Donderdag 5 mei 2011

Dit bericht in de media deed ons niet langer twijfelen en ondanks dat in het weekend alle kampplaatsen al vol zijn, besluiten we om last-minute dit met eigen ogen te gaan aanschouwen en steken we toch ons tentje in de auto. Met veel geluk vinden we op internet nog een aantal vrije spots in en rond het park.

We vertrekken in de late namiddag en bereiken rond de valavond onze eerste camping in El Portal vlak bij de zuidelijke ingang van het park. Via een kleine landweg langs de Merced river bereiken we de Dry Gulch campground waar er maar 4 plaatsen zijn om je tent op te zetten, allemaal vlak naast de snelstromende rivier. Doordat het zoveel heeft gesneeuwd is de Merced river, zoals alle bergrivieren en  watervallen in de Sierra Nevada, op zijn piekniveau. Dit is prachtig om te zien, maar het nadeel is wel dat de rivier enorm veel lawaai maakt en er van slapen dus niet veel in huis komt.

Gelukkig hebben we nieuwe slaapzakken aangeschaft met het oog op onze reis naar Peru in september. Deze zouden een pak beter en warmer moeten zijn dan de lichte zomerslaapzakjes van de ASAdventure promo voor Rock Werchter, wat ook maar goed is want vorige zomer heb ik fameus koud geleden en deze dagen kan het kwik nog tegen het vriespunt zakken...

Vannacht is het dus de eerste test of ze effectief zo goed zijn als men beweerde in de winkel.
In september staat het Incatrail op het programma en het weer in Peru kan ook heel koud en nat zijn. Goed materiaal is dus geen overbodige luxe. We hebben ons deze zomer voorgenomen om veel te gaan hiken op hoge hoogte om al wat te trainen voor het Inca trail (26 mijl/ 43km in 4 dagen, 2 passen hoger dan 3700m en eentje boven de 4000m (4200m /13776 ft) en dit weekend in Yosemite zal onze eerste trainingssessie zijn...

Vrijdag 6 mei 2011

We hebben niet al te goed geslapen door het ruisende water, maar de slaapzakken waren wel lekker warm. We doen het vandaag wat rustiger aan en gaan in de vallei de watervallen bewonderen. Zelfs nog maar bij het binnenrijden van het park, merken we al dat de media geen ongelijk heeft en we spotten de rivier die zich kolkend een weg baant in de vallei en overal rondom kleine watervallen die enkel waarneembaar zijn vlak na de winter.

Onze eerste stop houden we aan Bridalveil fall waar we gedoucht worden en onze voeten nat maken aangezien de helft van het pad overstroomt door het vele smeltwater van de waterval. Gelukkig hebben we niet vergeten om onze regenjas in te pakken en zijn onze schoenen nog redelijk waterdicht, zodat we toch nog redelijk dicht tot aan de voet van de waterval kunnen geraken in tegenstelling tot de vele toeristen die in hun topjes, shortjes en sandalen een poging ondernemen om zo dicht mogelijk er te geraken en toch niet nat te worden.

Nadien volgen we de rivier die een groot stuk van de meadows in de vallei onderzet. Aan El Capitan ter hoogte van Cathedral beach waar we rond dezelfde periode vorig jaar nog zaten te picknicken met Olivier zijn ouders, checken we even, en zien dat onze eetplaats van vorig jaar nu in het midden van de rivier ligt!

Natuurlijk houden we ook even halt aan het visitorcenter voor de obligate stempel in mijn paspoort en vervolgen van daaruit onze weg langs Lower Yosemite fall waar we opnieuw de ijskoude verfrissende spray over ons krijgen om dan nog een stukje van de valley loop trail te wandelen om terug aan onze auto te geraken.

Ik ben wat aangeslagen door ofwel het te kort aan slaap door het luide geruis van de rivier gisteren of door de aanpassing aan de hoogte en doe een laat middagdutje terwijl Olivier worstjes klaarmaakt op de bbq.

Tegen 4u passeren we aan tunnelview richting Wawona waar we voor deze avond nog een kampeerplaats hebben kunnen reserveren. Van de vallei tot aan Wawona is het nog een kleine drie kwartier rijden en nadat we onze tent hebben opgesteld, gaan we nog even snel naar de Mariposa Grove die hier vlakbij ligt om nog een wandeling te maken op de modderige besneeuwde paden tussen de reuzen (sequioa's).

Tegen zonsondergang keren we nog even terug naar tunnelview om het licht te zien vallen op Half Dome en Bridalveil fall en zorgen we dat we aan onze tent bij het laatste avondlicht ons eten klaarmaken en een vuurtje aan de gang krijgen. Stephanie en Nicholas komen deze avond nog helemaal vanuit de bay-area afgereden voor de rest van het weekend (ze konden niet weerstaan aan de overtuigende smsjes die we verstuurden vanuit het park) en we proberen zo lang mogelijk het vuur brandende te houden en onze ogen open te houden totdat ze er zijn. Tegen middernacht geven we het op, maar een half uurtje later zijn ze toch daar en zetten in een mum van tijd hun tentje op.

Zaterdag 7 mei 2011

Doordat we zo laat zijn opgebleven is het de volgende morgen moeilijk om uit onze warme slaapzak te kruipen. We zijn niet de enigsten die hier last van hebben en we schieten pas in actie tegen de late voormiddag.

Voor Stephanie is het de eerste keer dat ze in Yosemite is, dus gaan we speciaal voor haar op  verkenning in de vallei. Bij het binnenrijden stoppen we dus nog eens aan de bekendste zichten en wandelen we nogmaals tot aan de voet van Bridalveil fall. Het is duidelijk dat het weekend is en dat de watervallen op z'n best zijn, want zo druk heb ik het zelfs in juli nog niet gezien. We haasten ons naar het trailhead van het misttrail om tegen de middag te beginnen aan onze hike die vandaag op het programma stond.

Ook hier is het veel te druk op het eerste deel van de misttrail, we staan zowaar aan te schuiven om de trappen langs Vernal fall omhoog te klauteren en worden ondertussen kletsnat, maar het loont zeker de moeite. (We storen ons echter wel aan sommige mensen die ongeduldig zijn en die perse op gevaarlijke stukken willen voorbijsteken, het mistrail heeft zowel op en afgaand verkeer, maar naar mijn mening zouden ze op deze drukke momenten éénrichtingsverkeer moeten opleggen).

Vanaf de top van Vernal fall is het minder crowded en wij klimmen verder tot aan de top van de Nevada fall die ook veel groter is dan normaal. We willen via het John Muir trail terug naar beneden, maar het bovenste deel is nog afgesloten wegens sneeuw en gevaar voor vallende rotsblokken. Daarom keren we terug via dezelfde weg naar beneden tot de top van Vernal fall, wat soms een gevaarlijke onderneming is op de gladde zanderige switchbacks.

Hier kiezen we om het misttrail toch maar niet naar beneden te gaan. maar het onderste deel van het John Muir trail te doen (was ons aangeraden door een ranger). dit is echter een zware misrekening want buiten het feit dat we een mijl langer moeten wandelen, blijkt dat het merendeel toch nog terug omhoogklimmen is tot Clark point. Na een 3tal uren wandelen is dit niet meer zo plezant, maar we worden toch nog beloond met een prachtig overzicht van de twee watervallen alvorens we terug naar beneden gaan.

In een aantal swithcbacks ligt er nog een halve meter sneeuw en we moeten af en toe een shortcut nemen of door de sneeuw ploeteren om verder te geraken, maar na een 6tal uren wandelen staan we terug in de vallei en ookal doen onze tenen en knieen zeer van het vele dalen, wandelen we toch nog helemaal tot aan de auto op de trailheadparking waar we onszelf trakteren op een smakelijk pim koekje.

Hierna gaan we op zoek naar onze slaapplaats voor vanavond. Met veel geluk hebben we donderdagavond nog een kampplaats kunnen reserveren op de Lower Pines campground en kunnen we toch in deze drukke periode in de vallei kamperen. We stellen snel onze tenten op en ploffen even neer om te bekomen en te genieten van het zicht op Half Dome dat we vanuit onze tent kunnen zien.

We gaan mog snel in de plaatselijke supermarkt eten halen voor een heuse bbq met alles erop en eraan en we vergeten natuurlijk ook niet om marshmallows mee te nemen om als echte kampeerders ze te roosteren op een stokje boven het kampvuur. Ik pik nog even de rangertalk over de geschiedenis van Yosemite mee dat in het amfitheater op de campground wordt gegeven en tegen half 11 zijn we te moe en kruipen in onze Half Dome tent om in te slapen in de schaduw van Half Dome.

Zondag 8 mei 2011

Zondag blijven we allemaal lang liggen, het is tenslotte zondagmorgen en we voelen toch nog wat de wandeling van gisteren in onze benen. Een gamel koffie doet wonderen en het lukt ons om juist voor check out time alles ingepakt te krijgen, lunchpakket te smeren en alles in de auto te pakken.

De goesting zit er vandaag niet echt in, maar toch besluiten we om te beginnen aan de hike naar Upper Yosemite fall. Ons doel is minstens Columbia rock te bereiken op het gemak en ieder begint aan het eerste deel van het trail op zijn eigen tempo de 60 switchbacks omhoog. We worden weer beloond met een mooi zicht op de vallei en we zetten nog even door tot aan de onderkant van de Upper Yosemite fall en het uitzichtpunt waar we gans de waterval met regenboog kunnen zien.

Het begint te overtrekken en er vallen een aantal regendruppels, dus we besluiten om eerst nog van het uitzicht te genieten terwijl we onze boterhammen opeten alvorens terug naar beneden te wandelen voordat het echt begint te gieten. Tot boven gaan zit er niet meer in , want dit zou te lang duren en er ligt nog sneeuw. Bovendien hebben we nog een rit van 4u voor de boeg eer we thuis zijn.

Na 3u wandelen staan we terug beneden en hebben we de fut niet meer om de Lower Yosemite fall nog te gaan bekijken. Wanneer we in de auto stappen begint het te regenen, tijd om huiswaarts te keren dus...

Via de 140 worden we onderweg nog getrakteerd op een mooie landschap en een ruige rivier totdat we de bergen uit zijn en de highway oprijden.

Beter dan dit kon het niet zijn in Yosemite. Sinds 15 jaar geleden niet zo'n hevige watervallen en hoge rivier, prachtig weer en 2 stevige hikes als training. Slaapzakken zijn ook goedgekeurd en dit doet ons al halsreikend uitkijken naar de volgende campingtrip.

Voor meer foto's van onze trip:

Facebook album Yosemite spring 2011

ADDENDUM:
Yosemite Hikers Killed In Accidents - sacramento.cbslocal.com
Officials say two hikers have died at Yosemite National Park, becoming the park's first accidental fatalities of 2011.

Onze ongerustheid op het misttrail was niet ongegrond want een week later komt dit bericht in het nieuws.
Mijn mening: "did this hike two weekends ago. Due to the roaring falls, the mist trail is so overcrowded that an accident was waiting to happen..."