dinsdag 29 maart 2011

Florida part 4: the Florida Keys

Maandag 28 maart 2011

Dag 6, The Florida Keys

Vandaag verlaten we het vasteland en gaan via de overseas highway alle kleine eilandjes af van de Florida Keys. Een klein beetje hemel op aarde zo dicht bij de beschaving.

Onze eerste stop houden we bij het John Pennekamp State Park op Key Largo. Aangezien het ons al 2x niet gelukt is om te snorkelen, besluiten we om voor scheeprecht te gaan en boeken bij aankomst een snorkeltour.

Deze keer hebben we meer geluk en we vertrekken met een volle boot naar de rand van het koraalrif om daar een tweetal uurtjes rond te snorkelen en zoveel mogelijk van de onderwaterwereld te zien. Pennekamp werd ons door een aantal mensen aangeraden aangezien het hier zo mooi is en er veel kleurrijke vissen te zien zijn, maar wij zijn toch en klein beetje teleurgesteld of zijn de vissen op verlof?

Wanneer we terug naar de boot zwemmen, zien we toch nog wat waar voor ons geld wanneer er een aantal grote barracuda's onder de boot doorzwemmen. Verder hebben we hier en daar wel een visje gespot, maar ofwel zijn wij onderhevig aan gewenning of hebben we al teveel vissen gezien en zijn we minder gevoelig aan het Wauw-effect, ofwel is gewoon slecht weer, te felle wind of een mindere locatie en is het tien keer mooier wanneer je echt gaat diepzeeduiken aan de buitenkant van het rif... Who knows... Maar we blijven nog wel even ronddobberen in het azuurblauwe water totdat iedereen terug aan de boot is en we weer naar de haven gaan.

In een mum van tijd zijn we weer opgedroogd en rijden we verder tot aan onze camping in Long Key State Park. Een prachtige locatie en we zetten ons aan de eerste picnic tafel in de schaduw om royaal te eten, want na dat snorkelen hebben we echt wel reuzehonger gekregen. Vervolgens zoeken we onze campspot op en installeren onze tent vlak aan het strand met zicht op zee. Dat is nog eens een room with a view (en dat voor een zeer schappelijke prijs :) ).

Het is al laat in de middag, maar we besluiten om toch nog helemaal door te rijden over de Overseas highway tot Key West/ Cayo Hueso. Hier gonst het van het volk en we begeven ons naar Sunset pier (what's in a name) om hier de zonsondergang te zien. We kuieren nog even in de buurt van Mallory Square rond om de sfeer op te snuiven en naar wat streetperforming te kijken.

Wanneer de zon begint onder te gaan, stroomt er een massa volk tesamen op het plein (nog nooit zoveel volk gezien om een zonsondergang mee te maken) en staan er velen in de aanslag met hun fototoestel om de exotische  'world famous Key West sunset' op de gevoelige plaat vast te leggen. Aangezien wij kuddebeesten zijn, hebben we maar vrolijk meegedaan en ookal was het volgens de meesten een matige zonsondergang, toch krijgt het nog een beetje 'Pirates of the Caribbean' allures wanneer er een zeilboot in ons vizier voorbij vaart.

Eenmaal als de zon helemaal onder is en de meute begint te vertrekken, zoeken we een terrasje om te eten. We vinden al gauw een Cubaans restaurant "el meson de Pepe" waar het nog gezellig druk is en er een life bandje zuiderse muziek speelt. Ik bestel de mahi mahi die op de menukaart als dolfijn vermeld staat...? Ik heb er zo mijn vragen bij of dit effectief een dolfijn is, maar ach, dan kan ik zeggen dat ik na krokodil en kangoeroe ook eens dolfijn heb gegeten. (na enige opzoekwerk op het internet blijkt er veel verwarring te zijn of Mahi Mahi een dolfijn is, maar de meerderheid beweert van niet).

Tegen 10pm besluiten we om terug tentwaarts te keren en onderweg komen we terecht in een mega onweer dat vanaf Key West stilaan oprukt richting onze camping.

Aangezien het vanmiddag nog broeiend heet was, hebben we de buitentent (rainfly) nog niet over de tent vastgemaakt en dus racen we voor het onweer uit om op tijd bij de tent te zijn voordat alles nat is. Helaas komen we 5 minuten te laat toe  en is onze tent door de felle rukwinden, die het onweer voorafgaan, weggevlogen. We hebben echter nog een beetje geluk dat ze niet in zee is gewaaid, doordat er nog een klein hekje de tent tegenhoudt. Anders konden ze morgen aan de Bahama's een tentje zien voorbij drijven...

In de gietende regen proberen we te redden wat er te redden valt, maar alles is doornat. We doen nog een poging om de tent en slaapzakken te laten drogen in de sanitaire blok, maar er zit uiteindelijk niets anders op dan te slapen in de auto... !!

Zoals ge op de foto's al hebt kunnen zien, is de auto niet echt groot (ford mustang cabrio) maar al bij al valt het nog goed mee doordat we de zetels nog redelijk plat kunnen leggen :). Heel de nacht door gaat het onweer te keer (de naam tropische storm waardig) en zijn er rukwinden die af en toe de auto heen en weer doen wiebelen... Ben ik blij dat we in een auto zitten en niet in een zwevende doornatte tent!

Dinsdag 29 maart 2011

Dag 7, The Florida Keys part 2

's morgens vroeg meten we de schade op en beginnen aan de opruimwerken :) Het is helder blauwe ochtendhemel, geen vuiltje meer aan de lucht en we zetten onze tent terug op in de zon om te laten drogen. Ondertussen luieren we een beetje, lezen rustig een boekje in schaduw en proberen nog een beetje slaap in te halen.

Als alles terug ingepakt is, zetten we koers naar Marathon en Bahia Honda State Park , waar volgens onze travelguide het mooiste strand van de Keys ligt: Sandspur beach. Er staat vandaag nog steeds teveel wind voor te snorkelen of te kayakken dus beperken we ons strandbezoek tot een beachpicnic met sappige watermeloen en mango en plantain chips (Mmmm).

We zijn vandaag niet veel waard door ons nachtelijk avontuur en sloom verkennen we de rest van Bahia Honda.  Om toch even de benen te strekken, maken we een wandeling tot op de oude spoorwegbrug waar we een mooi overzicht hebben op de oceaan, de keys en de lange bruggen die de eilandjes met elkaar verbinden (causeways van de overseas highway).

Na ons niet zo denderende kampeerervaring in Florida, besluiten we om onze room with a view op te geven en te verruilen met een motelkamer without a view. We rijden dus al terug richting Florida City om een motel te zoeken. Achteraf blijkt het een goede keuze te zijn, want tegen de avond begint het weer te onweren. Via het nieuws vernemen we dat aan de Westkust er een kleine hittegolf is (net nu wij er niet zijn natuurlijk) en dat in het Midwesten er abnormaal veel tornados passeren. De weather warnings swingen de pan uit ! In het weerkundige gezegde "Maart roert zijn staart" en " Maartse buien en aprilse grillen" schuilt toch nog enige waarheid...