zaterdag 4 december 2010

first babyshower

Ruth een vriendin vanuit de Belgica groep en vrouw van Gerry (de piloot) is zwanger en ik ben vandaag uitgenodigd op haar babyshower. Ik weet begot niet wat me te wachten staat, maar ik ben benieuwd hoe mijn allereerste amerikaanse babyshower zal 'bevallen'...

Nu is heel het zwangerschapsgedoe lichtelijk anders als in Belgie... zo vertellen ze hier bijna altijd op voorhand het geslacht van de baby en is enkel nog de naam een verrassing. Dit is natuurlijk veel praktischer want dan kunt ge tenminste al de juiste kadootjes geven.
Het is ook niet de gewoonte om na de geboorte de kersverse ouders en baby te gaan bezoeken in het ziekenhuis want als alles goed loopt, zijn ze maar 1 dag in het ziekenhuis en de weken erachter worden beschouwd als family time.
Ter vervanging van de bij ons typische doopsels en babyborrels doen ze hier op voorhand al een soort feestje: beter gekend als 'babyshower'.

Een babyshower is meestal een girls-only event waarbij er gegeten wordt, spelletjes ivm babies gespeeld worden en er uiteraard kado's worden gegeven.

Ikzelf ben het gemak gewend van de babylijsten in België waarbij de ouders zelf het kado kunnen gaan halen wanneer ze het nodig hebben (effficientie troef). Hier moet ge het echter zelf gaan halen of sturen ze het op naar de besteller en niet de ontvanger, aangezien ge verondersteld wordt om het kado persoonlijk af te geven op de babyshower. Helaas kom ik dit gebruik een beetje te laat te weten, nl. 2 dagen voor de babyshower en is er geen tijd meer om iets te gaan halen of te laten leveren.  Gelukkig bestaat er ook al zoiets als de amazon babylijst waarbij ze het wel sturen aan de ouders. dus ik maak gretig gebruik van deze optie. maar sta dus wel met lege handen op het feestje...

De gasten voor de babyshower worden rond de middag verwacht bij een collega van Ruth thuis en we krijgen een lekkere lunch voorgeschoteld bestaande uit 'maak je eigen' belegde broodjes en als dessert lekker cupcakes. Daarna wordt de middag gevuld met spelletjes zoals: de smaken van babyvoeding raden, schatten wat de buikomtrek van Ruth is en 'eendje trekken' om te weten te komen wanneer ze is uitgerekend (soort eendjes vissen waarbij er eentje de due date aan de onderkant heeft staan). Ik heb geluk en win één van de spelletjes en wordt beloond met een i-tunes gift card.


Ik leer nog wat andere Belgen kennen en kom enorm veel te weten over hoe het hier in de US qua zwangerschap etc er aan toe gaat. Met een overdosis babytalk dat nog nasuist in mijn oren keer ik tegen 3u huiswaarts...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten