zondag 31 januari 2010

Social security

Eergisteren heb ik mijn aanvraag ingediend voor social security nummer (SSN). Dit is een belangrijk nummer hier in de VS want alles hangt hier aan vast: bankrekening, huurcontract, internet abonnement, ... als je geen social security nummer hebt, dan lukt het niet of bekijken ze je alvast als een alien. Dus een belangrijke stap in het administratieve proces die al deze bovenstaande zaken mogelijk maakt. Wel opletten als je een J1 visum hebt want je mag pas 10 dagen na bevestiging van je visum in de SEVIS database je SSN aanvragen want anders zit je nog niet in de database. Er is wel geen mogelijkheid om dit op voorhand te controleren, een afspraak maken is niet mogelijk dus gewoon op goed geluk er naartoe gaan en hopen dat ze in Washington jouw informatie hebben ge-update.
Ik had al enkele verhalen gehoord en gelezen dat een SSN aanvragen een chaos van jewelste is dus ik had mij op het ergste voorbereid en mij erbij neergelegd dat ik hier toch zeker enkele uren zou overdoen. Dus 's morgens vroeg vertrokken met mijn fiets naar Redwood City. Ongeveer 6 mijl van onze tijdelijke verblijfplaats hier in Palo Alto dus goed te doen. Tot mijn verrassing kwam ik al na een half uurtje aan bij een degelijk office block waar niet echt veel volk te bespeuren viel. Ik parkeerde mijn fiets en nam mijn papieren mee, op naar de 2nd floor. Ik werd vriendelijk begroet door een politie-agent en na een korte controle kreeg ik een nummertje, echter er bleek eigenlijk niet echt veel volk te zitten. En ik kreeg nauwelijks te tijd om mij neer te zetten toen mijn nummer werd afgeroepen. Geen 5 minuten later was mijn aanvraag ingediend, nu maximum 2 weken wachten en ik heb mijn Amerikaanse identiteit. Na een uurtje in totaal was ik al terug in ons appartement, opdracht volbracht. Dus 's morgens vroeg gaan loont misschien wel om niet te veel tijd te verliezen, nu hopelijk binnen enkele dagen/weken mijn SSN nummer in de bus!


4 opmerkingen:

  1. Dag Leen en Olivier,
    Dit is in feite een test van tante Berth en Stan.
    Kregen jullie blog via mama Jaqeuline.
    Wat temperatuur betreft zitten jullie zeker goed want hier is het nog steeds bitter koud. De sneeuw is nu enkele dagen weg maar men voorspelt verse sneeuw. Maar ja, dat is nog niets tegen de oost kust, oa Waschinton DC met hun sneeuwstorm.
    Voor de rest gaat hier alles zijn gangetje. Zondag laatst leden was het bruyntjesfeest.
    Jullie beleven daar een heel avontuur. Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, het blijkt nu toch gelukt te zijn bij ons Berthje om te reageren op je blog. Ze is mij wel voor.
    En inderdaad, ondertussen ligt er hier weer een pakje sneeuw en hebben ze niet veel zout meer om te strooien. Klaarblijkelijk is het geleden van in 1985 dat we zolang en zoveel koude en sneeuw gehad hebben.
    Dat missen jullie nu toch wel hé? Maar ik denk dat jullie dat wel niet erg vinden en de hogere temperaturen van daar liever hebben.
    Tot een volgende.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat heb je goed geraden, liever wat warmer en zonniger. Sneeuw zoeken we wel op wanneer we dat zelf willen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Tante Berth,
    eindelijk gelukt om een reactie te plaatsen :-)
    We zijn juist op tijd vertrokken voor de koude golf zo blijkt...(en ik vind het niet erg dat ik dit niet mag meemaken).
    Mama vertelde dat jullie ooit ook een rondrit door California hebben gedaan. Zijn er nog dingen die zeker aan te raden zijn?

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen