dinsdag 20 juli 2010

familiebezoek part 8: Moab - Page

Zondag 18 juli 2010

In de voormiddag hebben we een raftingtrip op de Colorado river vastgelegd. We moeten vroeg opstaan want om 8u30 vertrekken we vanaf Fisher towers voor een boottocht van 7 mijl. We kunnen kiezen tussen een raft waarbij de gids enkel peddelt, een raft waarbij we zelf moeten peddelen of in een 2 persoons 'ducky', een soort opblaasbare kanoraft.

We kiezen eerst om samen op de boot te zitten waarbij we zelf moeten peddelen. Het begin is redelijk rustig en het is lekker warm (99F). Het is voor ons niet de eerste keer dat we raften (ik heb al eens de Dijle afgeraft, JAJA en de rest heeft in Canada al eens een raftingtrip gedaan), dus we hopen dat het niet te rustig blijft. We hebben speciaal een waterproof wegwerpfototoestel aangeschaft om toch een paar leuke foto's te maken onderweg. Blijkt dat we maar een 4tal stroomversnellingen gaan nemen in het eerste stuk, dus we doen eerst wat aan sightseeing en springen ook even het water in om af te koelen.

Nadien versieren zowel Philippe en Eric als Marijke en ik een 'ducky' om toch een beetje het gevoel te hebben gehad dat we 'rafting' hebben gedaan in snelstromend water. Pa en Ma blijven op de peddelraft zitten. We amuseren ons een beetje door stroomopwaarts te varen en pas tegen het einde van de middag, vlak voor de plaats waar we al weer aan wal zouden gaan, hebben we een redelijke stroomversnelling en moeten we onze armspieren aanspreken om ervoor te zorgen dat we de bocht en dus ook de uitstapplaats niet missen. Aan de kant staat er een professionele fotograaf foto's te nemen (de foto's bestellen is redelijk duur, maar gelukkig weet ik iets van internet en fotobewerking) dus hier een paar actie foto's:

Rond 13u staan we terug in het centrum van Moab. Al bij al was het een redelijke raftingtrip, maar we hadden graag wat meer 'white water action' gehad... Na een korte stop in de supermarkt voor donuts en fruitsap rijden we door richting Monument Valley.

We maken nog een kleine detour van een half uur om de newspaper rock te zien op de toegangsweg richting de needles, canyonlands. Tegen 18u komen we eindelijk toe aan het Navajo tribal park en wagen we het om met onze gehuurde 'tank' de scenic drive te doen in Monument valley.

Na nog een aantal springfoto's aan John ford's point overlook, rijden we verder door het mulle zand en zien een horde paarden voorbij galopperen bij de volgende stop.

Vervolgens passeren zowel de three mittens, merrick butte, elephant butte, three sisters, camel butte, the hub, totem Pole, Yei Bi Chei, artist's point overlook, north window overlook en the thumb allemaal de revue alvorens we de scenic drive afronden ( het is ondertussen al 21u) met nog een bang moment wanneer we dreigen vast te zitten in het zand op de helling om van de scenic route af te geraken, maar we geraken toch boven en genieten van de zonsondergang met zicht op de three mittens.

In het donker rijden we naar Kayenta waar we deze nacht overnachten en gaan rond 22u eten in de Mc Donalds aangezien dit de enige plaats is waar we op dit uur nog eten kunnen vinden.

Maandag 19 juli 2010

Dag 14 van de roadtrip en we rijden door richting Page waar we een aantal nachten gaan blijven. Onderweg passeren we aan Navajo National Monument en nemen even de tijd om het sandaltrail af te wandelen en een blik te werpen op de Betatakin ruïne, een groep van aarden woningen gebouwd in een alcoof, beschermd van weer en wind. We pikken ook nog even de video en tentoonstelling mee in het visitor center voordat we rond de middag verder doorrijden naar Page via de 160, langs het Rainbow plateau en Navajo mountain.

Wanneer we in Page toekomen, zorgen we ervoor om eerst onze tour in upper Antilope Canyon vast te leggen, want het is hoogseizoen en plaatsen zijn beperkt. We kunnen nog juist een tour reserveren voor de volgende dag 's morgens vroeg om 9u20, maar we moeten er rekening mee houden dat we de tijd 1u terugzetten want Page draait op Navajotijd ipv Arizona tijd zodat we morgen onze tour niet missen.

Daarna rijden we door naar de Glen Canyon dam, waar we een late picknick houden op het grasveld naast de parking in de schaduw van de enige boom (aangezien het alweer 98F is). Juist op tijd, want onze boterhammen zijn nog maar pas op of het begint te donderen en bliksemen. Terwijl het onweer overkomt, bezoeken we het visitor center en blijven lekker droog.

Ondanks de korte regenbui is het nog steeds verstikkend warm en dus rijden we naar Wahweap, Lake Powell, om te zwemmen in het meer. We gaan toepasselijk aan stateline beach het water in om al zwemmend af en toe eens te vertoeven in Utah of Arizona :), de broertjes amuseren zich met op de boei te kruipen die de grens aangeeft en na 2u splashen en ploeteren, zijn we uiteindelijk genoeg afgekoeld en beginnen we honger te krijgen.

We gaan eten in een iets chiquer restaurant Bonkers (de naam sprak ons wel aan, de populaire hit op de radio had ook wel een kleine invloed op onze keuze)... Ondanks onze reuzehonger lukt het ons niet om ons bord uit te eten aangezien de porties hier weer op z'n Amerikaans heel royaal waren en de vermoeidheid ook zijn tol begint te eisen.

Dinsdag 20 juli 2010

Vandaag vroeg ons bed uit, want we hebben een rondleiding in de Upper Antelope Canyon op het programma staan. Deze keer is het een andere maatschappij dan die in mei, maar het komt ongeveer op hetzelfde neer, we rijden met een 4x4 tot aan de ingang en worden door de canyon geleid door een gids die de juiste plaatsen toont om mooie foto's te maken. Het weer is niet optimaal, het is nog vroeg en het is bewolkt.Gelukkig is er toch een beetje zon zodat er mooie kleuren te zien zijn in canyon en op het einde zien we ook de zo bekende lichtbeam, maar de gids is te gehaast omdat de tour maar tot 11u15 duurt en ze op tijd terug moet zijn. Het lukt ons om nog snel een foto te maken van de lichtstraal voordat de gids ons met enige dwang aanmaant om terug in de jeep te kruipen.

Les die we vandaag hebben geleerd: in Juli is het hier zeer druk en is het voetje per voetje aanschuiven om door de canyon te lopen en het is zeer belangrijk om op tijd de juiste tour op het juiste uur vast te leggen om de mooiste lichtinval te hebben om foto's te nemen., maar al bij al was het toch nog de moeite waard (aangezien het voor de rest de eerste keer was).

We houden een korte middagsiësta en checken nadien nog een aantal scenic viewpoints in de omgeving van Page. Eerst gaan we richting Glen canyon dam en vervolgens wandelen we tot aan Horseshoe bend. Als laatste was het plan om aan lone rock beach aan Lake Powell te gaan zwemmen, maar er is een freaky onweer in de omtrek, we zien rare zwarte donkere wolken op ons afkomen, dus nemen we het zekere voor het onzekere en wordt het zwemmen in het meer vervangen met een duik in het zwembad aan het hotel.

Maar goed ook want even later trekt het onweer over: pikzwarte hemel met machtige bliksems en er vallen ook enkele regendruppels, toch blijft het nog 97F. Dat is al het tweede onweer in even veel dagen tijd, maar het is nu eenmaal monsoon periode in Arizona. Het positieve is dat we 's avonds wel getrakteerd worden op een mooie dramatische zonsondergang met regenboog.

Achteraf vernemen we op het nieuws dat er door het onweer plaatselijk meer dan 4 inch regen is gevallen in de omgeving van Flagstaff en er een flash flood is geweest in de buurt van Sunset crater NM.