zaterdag 17 juli 2010

familiebezoek part 7: Arches en Canyonlands NP

Vrijdag 16 juli 2010

Dag 11 van de roadtrip, we blijven nog een paar dagen in Moab om zowel Arches als Canyonlands national park te bezoeken.

Vandaag gaan we richting Arches NP, we vertrekken vroeg in de morgen aangezien het 's middags gewoonweg te warm is om iets te doen. We nemen zelfs ons ontbijt mee in het park en eten het vlakbij het trailhead op om tijd te winnen.

In de voormiddag staat Devils Garden trail op de menu, een hike van 5 mijl/8 km waarbij we een aantal arches up close kunnen bewonderen. Het pad leidt ons eerst naar de Landscape arch, de langste natuurlijke boog in de US.

Nadien gaat het pad over de rotsen omhoog richting partition arch, Navajo arch en Black arch. De meeste toeristen houden het bij deze bogen, maar wij gaan verder naar double O arch ookal is het boven de 40 graden en is er nergens schaduw.

Na een hele tijd stappen, klauteren en zoeken naar het pad, komen we aan de double O arch, twee bogen boven elkaar. Het is heet en de zon brandt, maar gelukkig kunnen we allemaal in de schaduw van de arch gaan zitten in de onderste boog. Er zijn een paar jongens aan het proberen om op de onderste boog te klimmen, maar dat lukt hen niet. Volgens Marijke kan het wel gemakkelijk via een andere weg en voegt ze ook de daad bij het woord en lukt het haar uiteindelijk, maar het duurde wel veel langer dan ze gedacht had. Ondertussen rusten we wat uit en verknoeien we het zicht voor al de anderen door in de boog te blijven zitten :). Pa denkt ook op de boog te geraken via de kortste moeilijkere weg en begint omhoog te klimmen, maar het laatste stuk is te glad en vergt teveel kracht om boven te geraken, dus geeft hij het maar op. Het is niet bepaald het beste weer om zo'n inspanningen te doen.

Dus keren we terug om nog eerst via het Black arch viewpoint te gaan, maar het is ons niet duidelijk waar die Black arch is. We keren terug naar het trailhead om op het einde nog via de tunnel arch en de pine tree arch te gaan zodat we bijna alle arches op dit trail gezien hebben. Het is een kleine omweg, maar ons water is nu allemaal op, dus treuzelen we niet langer en na 4u wandelen staan we terug aan ons vertrekpunt waar er gelukkig een kraantje is om water te drinken en onze drinkbussen bij te vullen.

Vanmorgen hebben we bewust de scenic drive in sneltempo afgereden. maar nu op de terugweg nemen we onze tijd om aan al de viewpoints te stoppen langs de scenic drive. Zo zien we de Garden of Eden, double arch, cove of caves, salt valley, lam rock en balanced rock...

We maken nog een kleine wandeling naar de North en South windows en de Turret arch (1 mile roundtrip) en keren dan terug naar het hotel via het laatste stuk van de Scenic drive en zien nog Sheep rock en de Three Gossips en een rots die op een grote paddestoel lijkt die ik zelf de 'Atoombomrots' doop.

Rond 15u spelen we ons delayed middageten naar binnen en vullen de rest van de middag met een siësta voor de één of een zwempartijtje voor de ander. We rusten wat uit, want tegen de avond gaan we nog eens terug naar Arches NP om de zonsondergang mee te maken bij de bekendste boog in het park.

Tegen 19u gaan we terug het park in voor de wandeling naar Delicate Arch van +-2u en 2 mijl/3,2 km. We wandelen een stuk slick rock over en als we de bocht omgaan zien we het icoon staan. We zijn echter niet de enigsten en moeten een plaatsje zoeken tussen de andere toeristen om ons neer te zetten en van de zonsondergang te genieten met uitzicht op de Delicate arch. Het is er zo druk dat het praktisch onmogelijk is om een plaatje van de arch te trekken zonder volk op de foto. Maar geduld is een goede deugd en het lukt ons om zelfs een leuke springfoto te maken bij de boog...

Rond 20u45 gaan we terug naar beneden zodat we voor het donker terug aan de auto zijn. Dit is een totaal andere wandeling, veel rustiger en koeler en downhill, dus in no time en nog zo fris als een hoentje staan we terug op de parking. niet slecht als blijkt dat we vandaag in totaal 16,5km gestapt hebben in deze hitte.

Zaterdag 17 juli 2010

Na het ontbijt gaan we in Moab langs bij één van de organisatoren om een rafting trip op de Colorado vast te leggen voor de volgende dag, dat lijkt ons leuk als afwisseling van het veel rijden en wandelen in de parken. Bij de eerste hebben we pech en is het al volgeboekt, maar bij Canyon Voyages hebben we geluk en dus boeken we een halve dag raften.

We rijden door naar Canyonlands NP, Island in the sky. Het park is zo uitgestrekt dat het ingedeeld is in verschillende districts: Needles, Maze, Rivers, Horseshoe canyon en Island in the sky. Vanuit Moab is het Island in the sky district het dichtste bij en het gemakkelijkst bereikbaar en interessantst om een eerste indruk te krijgen van het park. We gaan eerst via het visitor center, daarna doen we de scenic drive waaronder een paar korte wandelingen naar Mesa arch (0,5 mijl), waar we een machtig zicht hebben, green river overlook en grand viewpoint overlook. Overal waar we kijken zien we canyons zo ver als het oog reikt, het is overweldigend, maar helaas is het meeste enkel te verkennen met een 4x4 dus blijven we op de scenic drive en beperken we ons tot de platgetreden toeristen paden.

Vandaag is het nog warmer als gisteren en ik krijg een slag van de hamer door de hitte en blijf bij de laatste stops in de koelte van de airco in de auto zitten (en al die rotsen en canyons ben ik ook zo stilaan beu gezien) terwijl de rest een wandeling van 1u maken op het rimtrail (2 mijl). Wanneer ze terugkomen, lig ik uitgeteld op de achterbank te slapen.

Ondertussen is het bewolkt en dat werkt lekker verkoelend (kwik daalt naar 102F/38C) en door mijn siësta ben ik wat bekomen van mijn appelflauwte dus kan er weer wat tegen. We picknicken bij het trailhead van Upheaval dome en wandelen dan nog tot de eerste 2 overlooks over deze krater die vermoedelijk ontstaan is door een meteoor inslag (1,8 mijl). We zijn het stilletjes aan beu en hebben het allemaal gezien, dus keren we 'huiswaarts' en vullen de rest van de namiddag met luilekkeren aan het zwembad.