donderdag 15 juli 2010

familiebezoek part 6: Bryce canyon - Moab

Donderdag 15 juli 2010

Het is heel vroeg opstaan om om 6u20 de zonsopgang te kunnen zien aan sunrise point (what's in a name) en Bryce point. Het is nog redelijk fris, maar de kleuren zijn prachtig. Met een dikke trui aan, genieten we van de eerste zonnestralen.  Daarna keren we terug naar hotel voor het ontbijt en maken we ons gereed voor de lange rit naar Moab. We rijden verder op de scenic byway 12 door het wildste stuk van de USA, langs de Grand Staircase Escalante, door een ruig landschap met canyons over de million dollar road doorkruisen we het laatst in kaart gebrachte stuk van de US.

In de verte zien we de Henry Mountains die van overal goed te zien zijn en een duidelijk referentiepunt zijn. De weg brengt ons verder over Boulder mountain tot aan Capitol Reef NP.

In Capitol Reef NP stoppen we bij een paar panorama punten zoals de Goosenecks en Chimney Rock alvorens het visitor center even te bezoeken. Vervolgens rijden we de scenic drive helemaal ten einde tot in Capitol Gorge waar we onze picknick opeten onder een afdak afgeschermd van de felle zon.

Na de picknick zijn Pa, Marijke, Philippe en Eric een wandeling gaan doen in deze hitte in de Gorge Canyon tot aan de "tanks", een wandeling van 1u.  Onderweg zien ze een kolibrietje en na een paar verwoede pogingen lukt het hen toch niet om er een foto van te trekken, het vogeltje is gewoon te klein en te snel om het vast te leggen op de gevoelige plaat. Ondertussen hebben Ma en ik onder een afdak zitten wachten op hen gedurende een uur, beduusd door de hitte. Ma wou niet meegaan omwille van het gevaar van flashfloods en ze voorspelden onweer voor vandaag dus hebben we de tijd gedood met het bijschrijven van ons reisverhaal. Even houden we ons hart vast als er een vliegtuig overvliegt aangezien het geluid van een flood heel fel lijkt op het geluid van een jetplane, maar even later babbelen we met een ranger die langskwam en die ons geruststelde dat de donkere wolken zouden overwaaien en dat wij daar hoog genoeg zaten ingeval van een flasflood.

We keren terug langs de scenic drive, passeren de petroglyphs (mannekes en bizon) em de Hickman bridge, maar door gebrek aan tijd laten we deze wandeling links liggen want we moeten nog steeds een heel stuk rijden.

Halverwege Capitol Reef en Moab, maken we nog een kleine detour om naar de 'kabouters' in het Goblins Valley state park te kijken. Daar komen we toe om 18u en maken een wandelingetje door de vallei tussen de 'goblins'. Met wat verbeelding zijn er grappige vormen te zien zoals dwergen, een kameel en zelfs ET.

Rond 20u30 arriveren we in het centrum van Moab en bij de Redstone inn,  het is nog steeds warm en ookal heeft dit hotel geen zwembad, toch besluiten we om nog even te verfrissen, we mogen nl aan de overkant van het straat ( Main street met 5 baanvakken en bijna geen oversteekplaatsen) gaan zwemmen. Het is dus eerst een hele onderneming om over te steken maar na wat timing geraken de kids zonder kleerscheuren aan de overkant en nemen we een verfrissende duik alvorens naar de plaatselijke pizza hut te gaan om ons vol te proppen met pizza met het speciale familieaanbod, maar zelfs met 6 was het nog teveel om alles op te krijgen.

Na deze lange rit zijn we blij dat we wat kunnen uitslapen want we blijven een aantal dagen in Moab vermits hier in de buurt heel veel te zien is.