zondag 28 augustus 2011

backpacking Hetch Hetchy

vrijdag 26 augustus 2011

Deze morgen nam ik het vliegtuig om vanuit Los Angeles zo snel mogelijk terug in San Francisco te staan want Olivier heeft met een aantal vrienden een backpacktrip gepland in Yosemite national park.

Bij mijn aankomst heb ik juist de tijd om een deel van mijn valies over te hevelen naar mijn rugzak en andere kleren aan te doen en dan zijn we terug onderweg naar de Sierra's.

Het plan voor dit weekend is om met z'n zessen in de Hetch Hetchy area in Yosemite national park een trip van twee dagen te doen en zo'n slordige 29 mijl af te leggen. Spijtig genoeg verneem ik dat de andere 2 vrouwen op het laatste moment zich bedacht hebben en dus zal ik als enige het vrouwelijk geslacht vertegenwoordigen en mijn mannetje moeten staan met de 3 andere mannen.

Vanavond rijden we tot aan de O'Shaugnessy dam aan het Hetch Hetchy reservoir waar het drinkwater voor de bay area wordt opgeslagen en waar ook het backpackers camp ligt waar we vanavond ons tentje nog neerzetten om morgenvroeg aan onze tocht te kunnen beginnen.

We moeten nog even wachten op Arne en Julian en eten vervolgens nog de wereldberoemde gemarineerde steak (aka seal meat ;)) met een mooie zonsondergang versterkt door de rook van de bosbrand aan de westkant van het park.

Hetch Hetchy to Lake Vernon Trail
The Laurel/Vernon/Rancheria loop is a multi-day, 29-mile hike that includes spectacular
views of Hetch Hetchy, beautiful high-Sierra lakes, and access to the park’s northern
wilderness. The first four miles of this loop follow the old Lake Eleanor Road as it climbs
out of the valley. This portion may also be done as a more strenuous 8-mile day hike.

zaterdag 27 augustus 2011

Begin trektocht van 28 mijl, eerst wandelen we nog langs het reservoir, maar daarna wordt het klimmen en nog eens klimmen...

We nemen switchbacks omhoog naar Beehive meadows, het is heel warm en dus fameus afzien om in de brandende zon met een zware rugzak te blijven doorgaan.

We worden wel beloond met mooie vistas over het Hetch Hetchy reservoir tijdens de adempauzes.

Tegen de late middag zijn we in de buurt van de meadow en genieten we van een stevige lunch die we in de bearbox mee naar boven hebben gezeuld en houden een kleine siesta. Daarna is het beslissingstijd en moeten we kiezen of we naar Lake Laurel gaan of nog wat verder door naar Lake Vernon...

De knoop wordt doorgehakt en we beslissen om nog door gaan tot Lake Vernon. Het is maar 3.3 mijl meer, maar zoals ze zeggen, de laatste loodjes wegen het zwaarst en uitgeput komen we toe aan het meer en vinden een mooie kampeerplaats vlak aan de oever van het meer.

De mannen duiken het meer in om af te koelen in het koude water en het zweet van 10 mijl wandelen van zich af te wassen. Daarna genieten we van de zelfgemaakte pasta onder alweer een mooie zonsondergang.

De stats van vandaag: een slordige 10 mijl omhoog gewandeld met in totaal een 3000ft elevation gain.

zondag 28 augustus 2011

Het oorspronkelijke plan was om dezelfde weg terug te keren, maar na de kaart meermaals te raadplegen en nadat we met een andere wandelaarster hebben gebabbeld, besluiten we om voor de 'long run' te gaan en de loop te maken door verder over Mount Gibson naar Tiltill valley te trekken en zo verder door naar Rancheria falls.

Na de voeten wat te verfrissen zijn we er volledig klaar voor om de laatste berg van de dag te overwinnen...

We laten Lake Vernon achter ons en wandelen verder naar Tiltill valley, een heuse onderneming want we hebben de afstand wat onderschat en het weer is echt te warm om zware inspanningen te doen (zou Frank Deboosere zeggen).

Het wordt zelfs nog erger als we op het warmste van de dag in een stuk komen waar er geen enkele schaduw is, enkel verschroeide bomen en we zo stilaan zonder water komen te zitten. Volgens de kaart zou er een riviertje moeten stromen hier, maar we zien alleen maar een droge bedding...

Wanneer we eindelijk in de buurt van Rancheria falls komen, hebben we juist onze laatste druppels water uit de camelbak gesqueezed en gaan de mannen op zoek naar water. Terwijl ik bij de rugzakken mij even in de schaduw neerleg, vinden de mannen de verfrissende rivier en kunnen ze niet aan de verleiding weerstaan om even te skinnydippen alvorens terug te keren met volle flessen water. Laps, dan zijt ge eens onderweg met 3 mannen als enige vrouw en dan mis ik dit nog! :)

Het is ondertussen al valavond en we moeten voor 9pm aan het entrance station zijn om uit het park te kunnen rijden, dus moeten we nog stevig doorwandelen langs Hetch Hetchy dome en Wapama falls tot aan de dam.

We zetten het verstand op nul, beginnen op 'automatic' te wandelen en houden enkel nog een korte pauze aan Wapana falls alvorens de laatste sprint in te zetten. We hadden het laatste stuk langs het meer nog onderschat vermits er net iets meer heuveltjes nog te beklimmen waren dan verwacht. (Je kan op de foto zien hoe uitgeput ik dan al was ...)

Moe, uitgeput, met blaren aan de voeten, komen we toch nog op tijd toe aan de dam...
Veel tijd hebben we niet, we springen in de auto en rijden om 5 voor 9 door de poort aan de Hetch Hetchy ingang. Pfiieuw wat een 'race'.

Blijkt achteraf dat we 17 mijl op 1 dag hebben afgelegd, logisch dat we bekaf zijn.

In totaal hebben we dit weekend bijna 28 mijl gehiked, zo'n 45km in 2 dagen en 5000ft hoogteverschil overwonnen. Door al dat klimmen en zeulen met een zware rugzak heb ik 8612kcal verbruikt :), waarvoor afzien al niet goed is :S Alleszins heb ik wel het respect van de drie mannen verdiend... ze hadden niet verwacht dat ik zo mijn 'vrouwtje' kon staan! (ik was wel verplicht om de eer van de vrouwen hoog te houden, nietwaar?!)

Op de terugweg krijgen we dan ook nog eens panne met onze auto op de Old priest road, een hele steile weg.  Nog even paniek, we zitten zonder olie en de motor stinkt echt verbrand...we hopen dat we de motor niet opgeblazen hebben, maar gelukkig kan Arne nog ergens olie gaan halen en kunnen we verder naar huis rijden. (achteraf in de garage blijkt dat we een gat hadden in het oliereservoir mogelijks door een opspringende steen en dat onze olie, tijdens die 2 dagen dat wij aan het hiken waren, langzaam was weggelopen :S)

Om middernacht stoppen we eindelijk voor een verdiende maaltijd aan de eerste In-N-Out burger buiten op het terras want het is nog steeds broeiend warm in de central valley.