zaterdag 25 februari 2012

Dagje naar de zee

Voor een paar maanden heb ik nieuwe buren hier in Oak Creek. Een koppel vanuit Gent met 2 kinderen verblijven hier in de bay area omdat Guy hier in het ziekenhuis komt 'spioneren' hoe het er hier aan toe gaat op de dienst cardiologie.

Het leuke is dat Dephine via deze blog contact met mij heeft opgenomen en ik heb haar zo goed en zo kwaad mogelijk geholpen met info om hier tijdelijk te wonen. Uiteindelijk zijn ze in het zelfde complex terecht gekomen en heb ik hun beter leren kennen aan het zwembad :).

De kinderen vinden het hier geweldig, maar ze moeten ook nog iedere dag huiswerk maken en krijgen zelfs les van de moeder om bij te blijven. Het is echter krokusvakantie in België en dus hebben Margot en Lucas ook wel een dagje vrijaf verdient...

Aangezien onze beide ventjes deze zaterdag druk aan het werk zijn, heb ik met Delphine afgesproken om nog eens naar Ano Nuevo te gaan om de kolonie zee olifanten te zien die rond deze periode daar vertoeft. Een maand geleden ben ik hier al eens geweest met Olivier en ik vond het zo de moeite dat ik vermoedde dat Delphine, Margot en Lucas dit ook wel leuk zouden vinden.

Deze keer hebben we geen tickets op voorhand geboekt, maar vorige keer ben ik te weten gekomen dat er telkens een aantal plaatsen over blijven voor walk-ins of mensen die last minute afzeggen.


We rijden dus op goed geluk richting Ano Nuevo en mijn passagiers genieten van de zeezichten onderweg. Bij aankomst hebben we geluk, er zijn nog genoeg plaatsen vrij omdat het vandaag redelijk frisjes is. We bekijken eerst de film over zee olifanten en daarna volgen we de geleide wandeling.


Vorige keer waren er nog veel mannetjes op het strand, maar nu ligt het strand al minder vol en zien we vooral vrouwtjes die hun pasgeboren pups aan het voeden zijn. Hier en daar ligt er nog een mannetje te luieren.


Er staat veel wind en we zijn blij dat we een jas hebben meegenomen want tegen het einde van de wandeling begint het toch redelijk koud te worden.


Bovendien sterven we bijna van de honger, dus we springen de auto in en rijden verder door naar de haven van Santa Cruz, waar we op een terras buiten, afgeschermd van de wind opwarmen in het zonnetje en zonder problemen ons bord volledig leeg eten :)


Ik had vriendelijk aan Margot gevraagd of ze een verslagje wou maken voor op de blog en ik vermoed dat Delphine het als huiswerk op de lijst heeft gezet :). De kinderen houden hier een dagboek bij om hun avonturen later aan hun vriendjes op school te kunnen vertellen.

Margot was redelijk gefascineerd door de zee olifanten en ze heeft haar werk goed gedaan. Haar verslag is een mooi infotekstje geworden over de zee-olifanten en ze is er goed in geslaagd om de dag kort samen te vatten. ;-)
Op zaterdag 25 februari 2012 zijn we samen met Leen naar de zee-olifanten gaan kijken in Ano Nuevo aan de kust.

Ieder jaar komen ze aan wal. De vrouwtjes komen vooral om te bevallen. De mannetjes komen wat later als de vrouwtjes al bevallen zijn. De mannetjes vechten vaak voor vrouwtjes. Hoe meer vrouwtjes ze kunnen versieren hoe beter. Babies zijn heel belangrijk voor de natuur. Je kunt de mannetjes makkelijk onderscheiden van de vrouwtjes. De mannetjes hebben een soort slurf als neus. De vrouwtjes hebben een spitse neus. Wat ook raar is voor ons is dat voor de zee-olifanten het motto is: "Hoe dikker hoe gezonder". Het is ongelofelijk hoe dik ze zijn.
Als de mannetjes verliezen of te vroeg aankomen op het strand en de vrouwtjes nog niet bevallen zijn gaan ze naar "Looser-Beach".
Het was een geweldige dag maar wel erg winderig. Gelukkig had ik mijn jas aan.

Als je meer wilt lezen over ons vorig bezoek aan Ano Nuevo SP of nog meer over zee olifanten wilt te weten komen, dan kan je dat lezen in vorige blogpost: zeeolifanten in Año Nuevo SP