donderdag 2 februari 2012

running research part 2

Mijn research vordert gestaag...

Op 23 januari ben ik in de fitness op de loopband gaan lopen om de verschillende applicaties te kalibreren. Het handige is dat ik op de loopband een programma kan instellen dat ik exact 400m loop, oftewel 1 rondje op de piste.

Na een opwarmronde, lukt het om zowel de iPod als de Nike+GPS app (speciale optie pedometer treadmill) juist te zetten, maar zowel bij logtorun als bij imapmyfitness is er geen calibratie mogelijk omdat deze geen pedometer gebruiken. Je kan enkel manueel ingeven wat de juiste afstand was. Ook runkeeper is niet calibreerbaar op de loopband want werkt enkel met gps, geen pedometer indoors (bij gps signaal loss misschien wel), voor lopen op de treadmill kan je wel achteraf manueel ingeven wat de afstand was.

Het resultaat van mijn experiment op de loopband: met het klungelen om alles in orde te krijgen heb ik uiteindelijk 2,4km gelopen op de loopband (6x400m) in het kader van mijn start-to-run project.

Vandaag ga ik verder met de zoektocht naar de ideale running app...

Aangezien het nogal moeilijk is om 5 verschillende apps tegelijk te laten registreren, gelijk te laten starten en dan ook nog het einde te halen met een iphone batterij, ga ik maar 2 apps per keer vergelijken met elkaar... 

Ik start met de gemakkelijkste eerst: de 2 nike+ toepassingen, eentje aan mijn arm, de andere in de hand en lopen maar...

Gelukkig is het hier mooier weer dan in Belgie, waar het momenteel vriest dat het kraakt. Hier schijnt een aangenaam lentezonnetje en stijgt het kwik tot 18 graden :) Enige kink in de kabel: mijn oortjes hebben besloten de geest te geven, dus kan ik de instructies van Evy niet opvolgen. Ik stel dan maar on the fly mijn eigen programma samen en verken ineens een nieuwe route. 3x 8min lopen, 2min wandelen tussenin.

Eenmaal terug thuis, start mijn analyse, ik teken mijn route uit in google maps (3.86km) en vergelijk dan de afstanden van beide apps. Hieruit blijkt dat de Ipod correct gecalibreerd is: 3.86km, 7:50min/km, 350 cal en de Iphone nike plus gps geeft maar 3.63km aan, 8.15min/km 306 cal en ik slaag er helaas niet in om dit te corrigeren want druk op de verkeerde knop en keer terug naar factory settings (al mijn werk vanop de loopband teniet gedaan)

conclusie: mijn iPod doet het voorlopig beter doordat het de sensor gebruikt die gecalibreerd is op mijn looppas. De iPhone gebruikt GPS maar als ik van de weg afga op de kleine paadjes dan is het niet accuraat genoeg... volgende keer nieuwe poging om te calibreren!

Het blijkt dat ik niet de eerste ben die na gegaan heeft welke app nu het beste is. Op het wereldwijde web zijn er tal van artikels met vergelijkingen te vinden en ik stuit op volgende review waarin een goede vergelijking wordt gedaan tussen de 2 nike+ apps: Nike+ iPod vs Nike+ GPS Application Review

Geen opmerkingen:

Een reactie posten