donderdag 11 maart 2010

Welke kleur heeft de Golden Gate Bridge?


Het meest bekende en herkenbare  'landmark' van San Francisco

The Golden Gate Bridge

Ondertussen zijn we er al een tiental keren over gereden en hebben we ze vanuit alle mogelijke standpunten gefotografeerd dus nu wat meer toeristische info over de brug.



De Golden Gate Bridge is een hangbrug over de gelijknamige zeestraat Golden Gate die het schiereiland van San Francisco met het ten noorden van de zeestraat gelegen Marin County verbindt. De brug is hoog genoeg om de grote zeeschepen de Baai van San Francisco en de haven van San Francisco zonder problemen te laten bereiken. De brug is 2737 m lang, en overspant 1280 m water. De brug hangt aan kabels van ongeveer 1m (92,7cm) diameter. In die tijd (de grote depressie) werd het bouwen van deze brug onmogelijk geacht, technisch en financieel, maar werd midden in de Depressie op 5 jaar tijd en onder budget gebouwd. De brug is ontworpen door Joseph B. Strauss en geopend op 28 mei 1937. Het was de langste suspensiebrug in de wereld op het moment van voltooiing in 1937. Ondertussen zijn er 8 andere bruggen die een langere overspanning hebben. Het is nog steeds de 2e langste hangbrug in de Verenigde Staten achter de Verrazano-Narrows Bridge in New York City.


De brug is, ondanks dat het niet meer de langste brug ter wereld is, een internationaal herkenbaar symbool en icoon geworden van San Francisco en California
Of zoals ze het op hun eigen website formuleren: "The Golden Gate Bridge is widely recognized as one of the greatest construction achievements in the twentieth century. Once the longest suspension span ever built, the Bridge is considered an international icon, a structure of grace and beauty, and a lasting symbol of American progress and ingenuity."
In 2007 was het de 70ste verjaardag van mogelijks de mooiste en zeker de meest gefotografeerde brug ter wereld. 

In films is de brug een "dankbaar" slachtoffer. Geen enkele brug is zo vaak ingestort in films als de Golden Gate Bridge.
Een ander luguber feit is dat de brug de populairste plaats is in gans de wereld om zelfmoord te plegen. De val van 75m duurt 4 seconden en eindigt tegen een muur van 9°C koud water aan een snelheid van 120km/u. 
 "You have at least a 98% chance of successfully dying."

Top 10 van langste hangbruggen (2006)

  1. Ponte di Messina, Sicilië Italie, 2012, 3300m (niet voltooid)
  2. Akashi-Kaikyobrug, Japan, 1998, 1991m
  3. Gof van Izmit-brug, Turkije, 2004, 1668m
  4. Grote Beltbrug, Denemarken, 1996, 1624m
  5. Bosporusbrug, Turkije, 1973, 1590m
  6. Fatih Sultan Mehmetbrug, Turkije, 1988, 1510m
  7. Runvangbrug, China, 2005, 1490m
  8. Humber, Verenigd Koninkrijk, 1981, 1410m
  9. Jangyinbrug, China, 1999, 1385m
  10. Verrazano Narrows bridge, Verenigde Staten, 1964, 1298m
  11. Golden Gate Bridge, Verenigde Staten, 1937, 1280m
Bronnen en meer info: 

Officiële site van Golden Gate Bridge
Nederlandstalige uitleg op een bevriende blog 
"Jumpers: The fatal grandeur of the Golden Gate Bridge"
Wikipedia, engelstalig
Wikipedia, nederlandstalig


Maar welke kleur heeft de Golden Gate Bridge?

Na onze trip naar Muir Woods is er een discussie ontstaan tussen Nathalie en mij over de kleur:
dixit Nathalie: 'de oranje brug over naar de rode bomen...' waarop ik reageer: '"gouden" rode brug, maar oranje is close ;)'

Volgens mij was het rood, ik volg gewoon wat ik met mijn eigen ogen zie :), Nathalie had het over oranje...
Even ter verduidelijking: Onze Frommer's San Francisco Day by day gids (2006) heeft het in de sectie 'crossing the bridge' over "the brilliant, red colored Golden Gate Bridge ! en als ge naar alle foto's kijkt dan is dat toch een rode brug? Vandaar dat Olivier en ik op het verkeerde spoor zijn gezet door wat we zien en lezen. Op Frommers website verwijzen ze dan weer naar de "orange towers" en in de reisgids van Capitool wordt de kleur (wijselijk?) zelfs niet vernoemd.

Aangezien ik koppig ben , en graag mijn gelijk wil halen of toch op z'n minst goed geinformeerd zijn voordat ik mijn standpunt wijzig, ben ik begonnen met wat modern opzoekwerk via Google en wikipedia over ons discussiepunt:

Hier mijn resultaten:

"Despite its red appearance, the color of the bridge is officially an orange vermillion called international orange. The color was selected by consulting architect Irving Morrow because it compliments the natural surroundings and enhances the bridge's visibility in fog. The famous International Orange color was originally used as a sealant for the bridge. Many locals persuaded Morrow to paint the bridge in the vibrant orange color instead of the standard silver or gray, and the color has been kept ever since. The international orange paint used on the Golden Gate Bridge is specially formulated to protect the bridge from the danger of rust from the moisture of the frequent fog that rolls in from the Pacific Ocean through the Golden Gate to San Francisco Bay."

--> Dus ze lijkt rood, maar officieel is ze in het oranje geschilderd. We kunnen gaan muggenziften over de vraagstelling en ze eventueel aanpassen want het gaat hier over verschil in perceptie. Als ik had gezegd dat volgens mij de brug rood lijkt, dan zou dit kloppen want het gaat dan over hoe ik de kleur van de brug "ervaar" zoals ik ze zie of zoals ze "lijkt". Als ik het echter over de officiële kleur had, moet ik Nathalie gelijkgeven en is het inderdaad een oranje brug.
MAAR eigenlijk hebben we beiden gelijk want Nathalie heeft het ook over rode bomen en daar kan ik op zeggen dat ze TOTAAL niet rood zijn :p. Als we het dan over vertalingen van namen hebben: dan zouden redwood trees inderdaad rode bomen kunnen zijn , maar dan is de golden gate bridge GOUD.

Voor diegene die zich nu bedenken , waarom is de brug dan niet in goud geschilderd??

wel de naam van de brug verwijst naar de "Golden Gate", naam van de straat waar ze over gaat en dus geen kleur. en waarom dan de naam Golden Gate voor die straat, wel tot in de jaren 1840 werd de zeestraat aangeduid met de Spaanse naam Boca del Puerto de San Francisco, wat "(zee)straat van de haven van San Francisco" betekent. Op 1 juli 1846, nog voor de ontdekking van goud in Californie, kreeg de straat de nieuwe naam "Golden Gate" (Gouden Poort, oorspronkelijke Griekse naam: Chrysopylae). Want toen ontdekte John Fremont de baai en in zijn memoires schrijft de ontdekkingsreiziger: "To this Gate I gave the name of "Chrysopylae", or "Golden Gate"; for the same reasons that the harbor of Byzantium was called Chrysoceras, or Golden Horn.".Hij gaf dus deze naam omdat deze baai hem herinnerde aan de haven van Istanbul die 'Chrysoceras' heet (Gouden Hoorn). Met het ontstaan van de grote goudkoorts (Goldrush) van 1848 werd die naam alleen maar toepasselijker.

Trouwens een gouden brug zou echt lelijk zijn , teveel reflecteren , veel te duur zijn als ge echte goudverf zou gebruiken en er los over zijn om in de depressie zo'n gouden symbool neer te planten (kan zo nog wel een paar idiote argumenten uit mijn mouw schudden :) )
Nè, I rest my case :)

OF toch niet !
blijkt dat de brug eerst geschilderd is met red lead primer of loodmenie verf. AHA weer rood.

"The bridge was originally painted with red lead primer and a lead-based topcoat, which was touched up as required. Many misconceptions exist about how often the Bridge is painted. Some say once every seven years, others say from end-to-end each year. Actually, the Bridge was painted when it was originally built. Until 1965, only touch up was required. In 1965, advancing corrosion sparked a program to remove the original lead-based paint (which was 68% red lead paste in a linseed oil carrier). The removal continued to 1995".

Maar als ik dan opzoek wat loodmenie is in wikipedia: "Red lead, is a bright red or orange crystalline or amorphous pigment. Red lead is virtually insoluble in water. However, it is soluble in hydrochloric acid present in the stomach, and therefore it is toxic when ingested." Best niet aan de Golden Gate brug likken dan :)

Na verder zoeken kom ik nog veel meer te weten over pigmenten, verven en kleuren:  Red lead/loodmenie is dus een pigment dat al van in de middeleeuwen werd gebruikt en de kleur is rood. Vaak werd het gebruikt als vervanging van het pigment vermiljoen omdat het goedkoper was. Het pigment is helder scarlet. Dus als red lead vervanger is van vermiljoen en het pigmet scarletachtig is,welke kleuren zijn dat dan? wikipedia vertelt mij meer: 
"Vermiljoen is een rood-oranjeachtig pigment. Sinds de 19e eeuw is vermiljoen vervangen door een variant van cadmiumrood"
"Cadmiumselenide is een zeer stabiel rood pigment dat voorkomt als een donkerrood poeder (cadmiumrood)."
"Scarlet  is a bright red color with a hue that is somewhat toward the orange. It is redder than vermilion."

--> DUS red lead is bijna hetzelfde als de kleuren scarlet/vermiljoen en cadmiumrood (allemaal rood dus) maar dan spreken we over het pigment. Als we het over de verf hebben is deze blijkbaar meer naar het oranje toe.

Ik kom op een forum voor schilders terecht waar men dezelfde vraag heeft en over de Golden Gate bridge beginnen. Is de kleur van menie eigenlijk rood of oranje?
"Ik ben vertrouwd met de fel oranje metaalgrondverf, maar in middeleeuwse miniaturen (waaraan het zijn naam gaf)schijnt het een uitgesproken rode verf te zijn.  Nog zoiets raars. Ik heb een paar jaar geleden de Golden Gatebrug gezien, die naar verluidt oranjerood van de loodmenie moet zijn (een uitgesproken keus van de brugontwerpers, 'international orange'). Toen ik de brug zag was hij veeleer roodbruin, oranje kon ik het niet noemen. Het was me onduidelijk of dat roodbruin de verweringskleur is van aan de lucht blootgestelde menie,of dat de kleur tegenwoordig anders is omdat echte loodmenie in de ban is gedaan.Er was loodmenie (oranje) en ijzermenie. (rood) IJzermenie is hematiet, Fe2O3, begrijp ik. IJzermenie lijkt me een goede verklaring voor de huidige kleur van de Golden Gate brug, want loodmenie hebben ze in Amerika al lang geleden verboden.


Mijn conclusie: aangezien er geen duidelijkeheid tussen echt rood of oranje en als alles toch terugverwijst naar rood is voor mij de brug ROOD (aangezien oranje een subkleur is van rood ben ik toch altijd juist :) en er is rood pigment gebruikt voor de kleur "international oranje" ) Bovendien kunt ge op de bovenstaande foto's zien dat lichtinval veel verschil maakt.

3 opmerkingen:

  1. Voor een buitenstaander die ze nog nooit van dichtbij gezien heeft is ze definitely ROOD!
    En als je ze dan toch oranje wil noemen, dan op z'n minst "roestkleur" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Meulenaer Dirk17 maart 2010 om 10:43

    Wordt de vraag niet al te zeer opgelost vanuit het perspectief 'zien'. Stel een cultuur waar de kleurschakering wordt weergegeven door de 'gewaarwording'. Die kwalificeert de kleur van de Golden Gate Bridge als 'voko', lijkend op vochtig koud, toch niet helemaal dat, maar alleszins niet rood!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga mee met Pieter! Voor een buitenstaander die ze enkel uit de boekses en films kent is ze absoluut zeker ROOD! :-)

    Miss you!
    Xx

    BeantwoordenVerwijderen